
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 145 – 10/09/2011 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Nouvelles Mediafrica.Net News ........................................................................................ 2 

CEMECA : Formation à la production audiovisuelle  (Année 2011-2012) ........................ 2  
 

Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 
Kenya: New chief appointed to chair Kenyan broadcasting regulatory body ................... 5 
Gambia: Gambian security agency threatens to close radio station ............................... 5 
Resource: RFPA Presents an Introductory Resource on Key Journalism Principles ........... 6 
DR Congo: Community radio director released after four days in custody ...................... 6 
Uganda: Uganda readies for digital migration ............................................................ 6 
Uganda: MPs hit the pause button over digital TV migration deal ................................. 7 
Somalia: Somali journalists urge government to release seized equipment .................... 7 
DRCongo: Committed to community radio ................................................................. 7 
Ivory Coast: Ivorian state broadcaster prepares for imminent liberalization ................... 8 
Lesotho: Lesotho private radios go off air amid protests .............................................. 8 
South Sudan: Directorate of Radio and TV Gets Three Transmitters .............................. 9 
South Africa: Bush Radio Urgently Needs Financial Support ........................................ 10 
Kenya: Kenyan govt to award third signal distribution licence ..................................... 10 
Gambia: Radio ban on Islamic cleric lifted ................................................................ 10 
Zimbabwe: Zimbabwe‟s long walk to open airwaves .................................................. 11 
Ghana: Hate speech worrying ahead of elections....................................................... 12 
Somalia: Islamists said shut down radio station in central Somalia .............................. 13 
Kenya: KBC launches 24-hour vernacular station ...................................................... 13 
Lybia: NTC's "Radio Libya" on former state TV and radio frequencies ........................... 13 
Lybia: Increasing number of anti-Qadhafi Libyan broadcasters .................................... 13 
Somalia: Somalia's independent Radio Daljir comes under "grenade attack" ................. 14 
Lesotho: Media toolkit for Local Governance in Lesotho .............................................. 14 
South Africa: Community Radio Struggles While Department Holds On to Funds ........... 14 
Kenya/Somalia: BBC seeks broadcast journalists ...................................................... 15 
Kenya: Kenyan national broadcaster to launch 10 vernacular radio stations.................. 15 
South Africa: SAfrican special unit in "landmark" probe of fraud at national broadcaster 16 
Tunisia: Tunisian media face the challenges of freedom ............................................. 16 
South Africa/Lesotho: LM Radio to launch in Free State and Lesotho ............................ 17 
Angola: Journalists attacked while covering protest in Angola ..................................... 17 
Senegal/Western Africa: WADR receives prestigious Knight-Batten 2011 Award ............ 17 
 

Nouvelles en français 

RDC: Bandundu, un directeur d‟une radio communautaire enfermé depuis quatre jours 
dans un cachot des services de sécurité ................................................................... 18 
Ressource: RFPA présente une ressource sur les Principes Clé du Journalisme .............. 18 
RDC: Bandundu, un journaliste libéré après 96 heures de détention ............................ 18 



TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Algérie: Le secteur de l'information audiovisuel sera ouvert au privé ........................... 19 
Burkina Faso: La réception des dossiers a commencé ................................................ 19 
RDC: Joseph Kabila a investi les membres du CSAC .................................................. 20 
RDC: Engagement en matière de radio communautaire ............................................. 20 
RDC: Le CSAC A l‟épreuve de sa propre crédibilité et de son efficience ......................... 21 
Côte d'Ivoire: Radios confessionnelles, Les annonces publicitaires désormais légalisées . 21 
Mauritanie: 5 radios et 5 télévisions privées autorisées avant fin 2011......................... 21 
Côte d'Ivoire: Le directeur de la radio Prestige FM, Radio Gôgnoa débarqué ................. 22 
Côte d'Ivoire: Deux journalistes ivoiriens aux Etats-Unis ............................................ 22 
Cote d'Ivoire: Yamoussoukro - Les animateurs de radio formés sur les Violences basées 
sur le genre .......................................................................................................... 23 
Gambie: Levée de l'interdiction d'antenne imposée à un ecclésiastique islamique .......... 23 
Côte d'Ivoire: Asec Mimosas, La fréquence radio 96.6 FM accordée ............................. 23 
RDC: Professionnels des médias - La grande marche de colère confirmée..................... 24 
Centrafrique: Une radio communautaire et un cyber centre électrifiés à l‟huile de Jatropha
 .......................................................................................................................... 24 
RDC: Tension pré-électorale : quatre journalistes victimes des violences policières lors 

d‟une manifestation ............................................................................................... 25 
Côte d'Ivoire: Le matériel informatique de la radio de Tiassalé emporté dans un 
cambriolage ......................................................................................................... 25 
RDC: Selection des radios bénéficiaires Informorac – Bandundu .................................. 25 
Burkina Faso: Rentrée radiophonique de Radio Salaki ................................................ 25 
Algérie: L'Algérie réfléchit à la privatisation des médias audiovisuels ........................... 26 
Guinée: Des Radios Privées fermées pour non-paiement des redevances annuelles ....... 26 
Remise de matériel à des radios communautaires, vendredi ....................................... 26 
Sénégal: Incendie - Les studios de Manooré Fm calcinés ............................................ 27 
Centrafrique: Bayanga, objectif radio ....................................................................... 27 
Sénégal/Afrique de l'Ouest: La WADR reçoit son prix KNIGHT-Batten 2011 .................. 27 

NOUVELLES MEDIAFRICA.NET NEWS 

CEMECA : FORMATION A LA PRODUCTION AUDIOVISUELLE  
(ANNEE 2011-2012) 

En quoi consiste cette offre de formation ? 

Le CEMECA, depuis 2005, propose aux radios communautaires, associatives, communautaires et 

religieuses ainsi qu‟aux centres audiovisuels une formation adaptée à leurs besoins et accessible à 
leurs moyens financiers.  

A qui s’adresse cette formation ? 

La formation du CEMECA est destinée aux responsables et agents de médias audiovisuels 
communautaires, associatifs et confessionnels. Cette offre de formation s‟adresse à ceux ou celles 

qui désirent entrer dans la nouvelle culture des médias en prenant le temps d‟acquérir non 
seulement la maîtrise technique mais surtout le langage de l‟audiovisuel et des NTIC. Elle s‟adresse 
aussi aux agents des radios qui veulent créer un département vidéo et multimédia comme activité 
génératrice de revenus pour soutenir la radio.  

Quelle est sa méthodologie ? 

La formation du CEMECA se base sur le langage comme élément essentiel et justificatif de toute 
application technique en audiovisuel. Le CEMECA a été inspiré dans sa démarche par l‟ACNAV de 
Paris où le promoteur du centre a reçu la pédagogie et le savoir faire de François Desfonds et Marie 
Esther Gianera, deux formateurs qui ont contribué à développer l‟approche « acnavienne ».   

Quel est le programme? 

Le CEMECA propose un programme de formation qui se décline dans un cycle d‟une année scolaire. 
La formation est proposée sous forme de modules. Le parcours annuel vise à apprendre module 
par module la technique et le langage de l‟audiovisuel et des TIC en utilisant une méthodologie de 



TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

la lecture ainsi que de l‟écriture de l‟image et du son. Cette méthodologie se positionne alors 
comme un moyen d‟application ou d‟expression du langage.  

Module 1 : Mise à niveau en informatique audiovisuelle et TIC. Connaissance de l‟environnement  
Audiovisuel et des nouveaux médias aujourd‟hui. Etat des lieux, enjeux (7 au 12 novembre 20011) 
Module 2 : Découverte et prise en main de l‟équipement de production vidéo (14 au 19 novembre 
2011) 
Module 3 : La grammaire de l‟image : les plans et les séquences. Prise en main de la caméra. (21 
au 26 novembre 2011) 

Module 4 : Initiation à la prise de vues. La technique du tourner-monter (28 novembre au 3 
décembre) 
Module 5 : Prise de vues professionnelle. Tourner pour le montage (5 au 10 décembre 2011) 
Module 6 : La bande son en vidéo. Technique de prise du son et du traitement du son en vidéo  
(du 12 au 17 décembre 2011) 
Module 7 : Des mots pour communiquer : les 4 types de langage - écriture de la voix off (du 9 au 
14 janvier 2012) 

Module 8 : Découvrir et travailler sa voix pour mieux communiquer - pose de la voix off (du 16 au 
21 janvier 2012) 

Module 9 : La lumière et la couleur en vidéo (du 23 au 28 janvier 2012) 
Module 10 : Le reportage. Apprentissage de toutes les étapes du reportage (mois de février) 
Module 11 : La mise en scène en vidéo. Apprentissage de toutes les étapes d‟une mise en scène 
(mois de mars) 
Module 12 : Etape de la pratique. Pratique à travers des exercices divers. Assistance sur plateaux 

de tournage de documentaires à la section production du CEMECA. Gestion d‟une entreprise 
audiovisuelle (avril 2012) 
Module 13 : Production individuelle d‟un document vidéo de 12 minutes (mai et juin 2012).  

Résultats attendus 

Après les 8 mois de formation, les stagiaires acquerront un savoir faire basé sur le langage 

audiovisuel. Ils auront la maîtrise technique des outils de production professionnelle : caméra, banc 
de montage, etc. Ils seront en mesure de concevoir et de réaliser des reportages, des 
documentaires et des mises en scène de niveau professionnel.  
Ils seront capables de créer et gérer une structure de production audiovisuelle. 

Coûts de la formation 

- Frais d‟inscription     = 2 155 000 FCFA 

- Documents pédagogiques  =      75 000 FCFA 

- Hébergement     =    240 000 FCFA 

- Restauration      =     720 000 FCFA 
TOTAL                =  3 190 000 FCFA 

Contact 

E-mail : cemeca2@gmail.com  ou camille_sawadogo@yahoo.fr  
Adresse postale : CEMECA-BP 210-Dédougou-Burkina Faso 
Tel/Fax : (00226) 20 52 10 22 Portable : (00226) 70 25 36 39 
 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 14/08/2011 to 10/09/2011) 
 

Algérie: L'Algérie réfléchit à la privatisation des médias audiovisuels ........................... 26 
Algérie: Le secteur de l'information audiovisuel sera ouvert au privé ........................... 19 
Angola: Journalists attacked while covering protest in Angola ..................................... 17 
Burkina Faso: La réception des dossiers a commencé ................................................ 19 
Burkina Faso: Rentrée radiophonique de Radio Salaki ................................................ 25 
Centrafrique: Bayanga, objectif radio ....................................................................... 27 
Centrafrique: Une radio communautaire et un cyber centre électrifiés à l‟huile de Jatropha

 .......................................................................................................................... 24 
Côte d'Ivoire: Asec Mimosas, La fréquence radio 96.6 FM accordée ............................. 23 
Côte d'Ivoire: Deux journalistes ivoiriens aux Etats-Unis ............................................ 22 

mailto:cemeca2@gmail.com
mailto:camille_sawadogo@yahoo.fr


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Côte d'Ivoire: Le directeur de la radio Prestige FM, Radio Gôgnoa débarqué ................. 22 
Côte d'Ivoire: Le matériel informatique de la radio de Tiassalé emporté dans un 
cambriolage ......................................................................................................... 25 
Côte d'Ivoire: Radios confessionnelles, Les annonces publicitaires désormais légalisées . 21 
Cote d'Ivoire: Yamoussoukro - Les animateurs de radio formés sur les Violences basées 
sur le genre .......................................................................................................... 23 
DR Congo: Community radio director released after four days in custody ...................... 6 
DRCongo: Committed to community radio ................................................................. 7 
Gambia: Gambian security agency threatens to close radio station ............................... 5 
Gambia: Radio ban on Islamic cleric lifted ................................................................ 10 
Gambie: Levée de l'interdiction d'antenne imposée à un ecclésiastique islamique .......... 23 
Ghana: Hate speech worrying ahead of elections....................................................... 12 
Guinée: Des Radios Privées fermées pour non-paiement des redevances annuelles ....... 26 
Ivory Coast: Ivorian state broadcaster prepares for imminent liberalization ................... 8 
Kenya/Somalia: BBC seeks broadcast journalists ...................................................... 15 
Kenya: KBC launches 24-hour vernacular station ...................................................... 13 
Kenya: Kenyan govt to award third signal distribution licence ..................................... 10 
Kenya: Kenyan national broadcaster to launch 10 vernacular radio stations.................. 15 
Kenya: New chief appointed to chair Kenyan broadcasting regulatory body ................... 5 
Lesotho: Lesotho private radios go off air amid protests .............................................. 8 
Lesotho: Media toolkit for Local Governance in Lesotho .............................................. 14 
Lybia: Increasing number of anti-Qadhafi Libyan broadcasters .................................... 13 
Lybia: NTC's "Radio Libya" on former state TV and radio frequencies ........................... 13 
Mauritanie: 5 radios et 5 télévisions privées autorisées avant fin 2011......................... 21 
RDC: Bandundu, un directeur d‟une radio communautaire enfermé depuis quatre jours 
dans un cachot des services de sécurité ................................................................... 18 
RDC: Bandundu, un journaliste libéré après 96 heures de détention ............................ 18 
RDC: Engagement en matière de radio communautaire ............................................. 20 
RDC: Joseph Kabila a investi les membres du CSAC .................................................. 20 
RDC: Le CSAC A l‟épreuve de sa propre crédibilité et de son efficience ......................... 21 
RDC: Professionnels des médias - La grande marche de colère confirmée..................... 24 
RDC: Selection des radios bénéficiaires Informorac – Bandundu .................................. 25 
RDC: Tension pré-électorale : quatre journalistes victimes des violences policières lors 
d‟une manifestation ............................................................................................... 25 
Remise de matériel à des radios communautaires, vendredi ....................................... 26 
Resource: RFPA Presents an Introductory Resource on Key Journalism Principles ........... 6 
Ressource: RFPA présente une ressource sur les Principes Clé du Journalisme .............. 18 
Sénégal/Afrique de l'Ouest: La WADR reçoit à Washington son prix KNIGHT-Batten 2011
 .......................................................................................................................... 27 
Senegal/Western Africa: WADR receives prestigious Knight-Batten 2011 Award ............ 17 
Sénégal: Incendie - Les studios de Manooré Fm calcinés ............................................ 27 
Somalia: Islamists said shut down radio station in central Somalia .............................. 13 
Somalia: Somali journalists urge government to release seized equipment .................... 7 
Somalia: Somalia's independent Radio Daljir comes under "grenade attack" ................. 14 
South Africa/Lesotho: LM Radio to launch in Free State and Lesotho ............................ 17 
South Africa: Bush Radio Urgently Needs Financial Support ........................................ 10 
South Africa: Community Radio Struggles While Department Holds On to Funds ........... 14 
South Africa: SAfrican special unit in "landmark" probe of fraud at national broadcaster 16 
South Sudan: Directorate of Radio and TV Gets Three Transmitters .............................. 9 
Tunisia: Tunisian media face the challenges of freedom ............................................. 16 
Uganda: MPs hit the pause button over digital TV migration deal ................................. 7 
Uganda: Uganda readies for digital migration ............................................................ 6 

Zimbabwe: Zimbabwe‟s long walk to open airwaves .................................................. 11 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

News (Les nouvelles en français suivent p. 18) 

NEWS   FROM :   2011-08-15   [EN]  

Kenya: New chief appointed to chair Kenyan broadcasting regulatory 

body  
http://www.nation.co.ke/business/news/CCK+complies+with+court+order++names+new+boss+/-/1006/1217972/-/y6rd4uz/-/index.html  

The Communication Commission of Kenya [CCK] on Friday [12 August] moved to comply with a 
court order that took out the director-general, Mr Charles Njoroge, from office. 
The board on Friday announced that Mr Francis Wamukota Wangusi would steer the commission in 
an acting capacity. Mr Wangusi was until his appointment the director in charge of special projects 
and broadcasting at the commission. 

"This follows an order issued by the high court on Wednesday, 10 August, instructing Mr Charles 
J.K. Njoroge to cease acting as the director-general until the case challenging his reappointment is 
heard and determined," said the board in a statement. 
High court Judge David Maraga issued the orders following a petition by the Consumers Federation 
of Kenya (Cofek). 

This came only two weeks after Information Minister Samuel Poghisio renewed the contract 
through a gazette notice following the dismissal of a court case that sought to block the 

reappointment. 
In the first case, a Mr Ibrahim Mwangi Athumani, on behalf of Phone Book Ltd, had asked the court 
to block the minister from issuing a Gazette notice on the reappointment, saying the move would 
be unconstitutional. 
It was then that Cofek also moved to court to challenge the minister over the reappointment of Mr 
Njoroge, on the grounds that it was unconstitutional and in breach of the law. 

Despite an illustrious first term in office, Mr Njoroge's quest to lead the firm for an additional three 
years took off on a wrong footing. 
The CCK board was initially divided over the renewal of his contract, which ended in June, before 
recommending the termination of his services. 
The case is to be heard and determined in 15 days. 
Source: Daily Nation (Nairobi), Website, 13 Aug. 2011; quoted by BBC Monitoring 14 AAug. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-08-16   [EN]  

Gambia: Gambian security agency threatens to close radio station  

http://www.cpj.org/2011/08/gambian-security-agency-threatens-to-close-radio-s.php  
Gambian state security agency forced radio station Taranga FM to drop its popular news and 
current affairs programs for the second time this year, local journalists said. The National 

Intelligence Agency (NIA) threatened to close the community station southwest of the capital, 
Banjul, if the broadcaster did not drop its daily news programs in Wolof and Mandinka. 
Gambia has an adult literacy rate below 50 percent, according to UNESCO statistics, and the 
programs - on which government and private newspapers were read in local languages - are 
essential sources of information for a significant portion of the population. The censorship threat 
came barely a week after Gambian Foreign Affairs Minister Momodou Tangara declared at a public 

media forum sponsored by the Commonwealth, of which Gambia is a member state, that the 
government was "committed" to press reform, according to news reports. 
"We condemn the illegal act of political censorship to silence Taranga FM ahead of the November 
presidential elections," said CPJ Africa Advocacy Coordinator Mohamed Keita. "We call on President 
Yahya Jammeh to make the rule of law a reality in Gambia. Taranga FM should be allowed to carry 
out its duties of informing the public about current affairs without government interference." 
NIA forced Taranga FM off the air for 32 days in January and February over the same news 

programs, CPJ research found. In a letter to the station in February, H.M Tambedou, Secretary 
General of the Office of Gambian President Yahya Jammeh, "authorized" Taranga FM to return to 
the air with the condition that it not review "opposition" newspapers--independent publications 
such as Foroyaa, Daily News, and The Point--according to Ghana-based press freedom group Media 
Foundation of West Africa. 
The NIA communicated the ultimatum to Taranga FM Managing Director Ismaila Ceesay on 
Wednesday after summoning him to its headquarters, according to local journalists. Taranga FM's 

news programs aired three times daily from Monday through Saturday, and the station had been 
censoring itself after returning to the air in February, local reports said. 
Years of brutal repression of critical reporting by Jammeh's government have turned the Gambia 
into one of the most repressive countries for journalists in Africa, according to CPJ research. 
Among other abuses, the Jammeh administration has summarily banned three independent radio 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4980
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4980
http://www.nation.co.ke/business/news/CCK+complies+with+court+order++names+new+boss+/-/1006/1217972/-/y6rd4uz/-/index.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4982
http://www.cpj.org/2011/08/gambian-security-agency-threatens-to-close-radio-s.php


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

stations (Citizen FM, Radio 1 FM, and a local bureau of Senegalese station Sud FM) and The 
Independent newspaper, chilling the press into self-censorship and forcing several journalists into 

exile. The NIA has not only been involved in arbitrary closures of media outlets, but it has also 
been involved in extrajudicial detentions and torture of journalists, CPJ research showed. 
Source. Committee for Protection of Journalists (New York), 12 Aug. 2011  

 
RESOURCE  FROM :   2011-08-16   [EN]  

Resource: RFPA Presents an Introductory Resource on Key Journalism 

Principles  
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=5&context=library&cont_menu_id=16&page=main  

Recognising that many staff at community radio stations are volunteers or have not had the 
opportunity for formal journalism training, RFPA has created a resource with these amateur 
journalists in mind. Through a series of Journalism Tip Sheets, RFPA aims to provide useful tips and 

guidelines to help journalists improve the quality of their work.  
The four Tip Sheets include pointers on how to find a great story, how to identify sources, how to 
produce a radio broadcast, and how to write an article. The Tip Sheets are written in a simple style, 

giving concise and practical advice in an easy-to-use format. 
To download the Journalism Tip Sheets, visit the RFPA website, section Library. 
Source: RFPA Update, 16 August 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-08-20   [EN]  

DR Congo: Community radio director released after four days in custody  

http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2011/08/18/manzanza_released/  
Alpha Manzanza, director of the community radio station Etoile de Bolobo, which broadcasts from 
Bolobo, north of Bandundu province, was detained for 96 hours from 11 to 16 August 2011 by the 

local office of the National Intelligence Agency (ANR). 
According to information obtained by Journaliste en danger (JED), Manzanza was arrested after he 
was summoned by Jean Lokani, head of the Bolobo branch of the ANR. Prior to his transfer to the 
local police holding cell, Manzanza was interrogated about the purchase of his radio transmitter and 
about administrative documents allowing him to broadcast. The radio station was accused of 
broadcasting without proper documentation. 
Contacted by JED while in custody, Manzanza said that his radio station was given permission to 

operate by the regional administrator in April 2011 and that the required documents were filed in 
February 2011, but he is still awaiting a response. "My radio station only broadcasts press releases 
and hosts request line shows. I do not know how this concerns the the ANR," added Manzanza. 
When questioned about his motive for the arrest, Lokani stated that Manzanza, during an episode 
broadcast on 7 August 2011, declared that, the ANR did not have the power to close down his 
station or arrest him because he had the support of the foreign press. 

JED condemns this clear abuse of power by the head of the ANR. 
Source: Journaliste en danger (Kinshasa), quoted by IFEX 18 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-21   [EN]  

Uganda: Uganda readies for digital migration  

http://www.monitor.co.ug/Business/Commodities/-/688610/1221898/-/cwfmf8/-/index.html  
The process towards Uganda's digital migration is set to begin next month. To aid and accelerate 
the process, Uganda Communications Commission (UCC) has hired a team of technical experts to 
offer advice on the requirements and cost implications essential for the necessary infrastructure 
that will be needed in the new digital era. 
"UCC has sought to engage experts from the International Telecommunication Union, a neutral 

global firm responsible for telecommunication services, to help Uganda establish digital 

broadcasting services," Mr Fred Otunnu, the manager communications and consumer affairs at 
Uganda Communications Commission, told Saturday Monitor. 
Mr Otunnu said the team will carry out field studies nationwide so as to come up with a report 
spelling out the type of technologies and the exact amount of money Uganda needs for the project. 
In 2006, the International Telecommunications Union agency for information and communication 
technology-related matters, mandated the conversion to digital television broadcasting by June 
2015. During this period, it is expected that all countries in the world would have migrated from 

analogue to digital broadcasting. 
Source: Daily Monitor website (Kampala), 20 Aug. 2011; quoted by BBC Monitoring 21 Aug. 2011  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4984
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4984
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=en&context_id=5&context=library&cont_menu_id=16&page=main
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4988
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2011/08/18/manzanza_released/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4990
http://www.monitor.co.ug/Business/Commodities/-/688610/1221898/-/cwfmf8/-/index.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

NEWS   FROM :   2011-08-21   [EN]  

Uganda: MPs hit the pause button over digital TV migration deal  

http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/1221946/-/bjxhbyz/-/index.html  
MPs have declined to approve the Uganda Broadcasting Corporation (UBC) multi-billion digital 
migration loan until the government provides details regarding the controversial award of a 74m 
dollars (190bn shillings) contract to Huawei, a Chinese firm. 
Huawei has reportedly been hand-picked by the government to provide digital equipment and 

services which procurement specialists say can cost only 83bn shillings [30m dollars]. 
UBC is being investigated by the Inspector-General of Government over reports that they signed a 
multi-billion digital migration deal with Huawei after flouting procurement procedures without the 
knowledge of other bidders and at an inflated price. 
UBC under probe UBC officials led by the minister for information, Ms Karooro Okurut, while 
appearing before parliament's presidential affairs committee, were on Thursday [18 August] tasked 

to explain why government is seeking the committee's approval yet the corporation is being 
investigated. 
The Chinese government is to provide the loan. The Import and Export Bank of China will 

implement the financing of the project, while the Finance Ministry will guarantee it. 
Ms Paula Turyahikayo (Rubabo) questioned why UBC is being the sole distributor of the signal. "Let 
us bring the private sector on board to contribute to the signal distribution through public-private 
partnership initiatives; and Kenya is already doing this," Ms Turyahikayo said. The Finance Ministry 

has since halted the award. Investigations into the allegations of contract price inflation continue. 
Source: Daily Monitor (Kampala), website, 20 Aug. 2011; quoted by BBC Monitoring 21 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-22   [EN]  

Somalia: Somali journalists urge government to release seized 

equipment  

http://www.shabelle.net/index.php?archive=1  
Some Mogadishu-based Somali journalists have asked the Transitional Federal Government [TFG] 
to give back equipment confiscated from them by TFG forces yesterday [19 August]. 
The TFG forces also barred the reporters from covering the visit of the Turkish prime minister, 

Recep Tayyib Erdogan, in Mogadishu. 
Government forces said they had been authorized by senior government officials to block the 

journalists from covering the visit of the Turkish premier. 
The affected journalists have now asked the government to return their equipment which include 
cameras. Some of these reporters participated in a radio programme on abuse subjected to them 
by the TFG forces and hosted by Radio Shabeelle. The reporters urged the ministries of information 
and interior to return their equipment and apologize for the wrong action during the radio 

programme. They urged the TFG to ensure such incidents do not happen in the future. They 
stressed that the Somali media is part of the solution to the national crisis. 
The affected Mogadishu reporters said the move in which the TFG allowed foreign journalists to 
cover the event and bar locals scribes was a disrespect to the nation, local journalists and the 
government itself. 
The minister of information, who was contacted by Radio Shabeelle about the incident, declined to 

comment. Before the arrival of the Turkish prime minister, the ministry of information listed the 
names of the Somali journalist who will cover the visit. However, the TFG later declined them 
access and treated reporters as foreigners. 
The incident is a blow to Somali journalists who play role to see a strong government for the 
Somali people. This is not the first time that the government had mistreated local journalists. 
Source: Shabeelle Media Network website (Mogadishu), in Somali 20 Aug. 2011; translated and 

quoted by BBC Monitoring 21 AUg. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-23   [EN]  

DRCongo: Committed to community radio  
http://weekly.farmradio.org/2011/08/22/democratic-republic-of-the-congo-committed-to-community-radio-syfia/  

At first glance, there is no evidence of a radio station inside the colonial style building. Perhaps the 
two antennas on the roof and solar panels that provide electricity offer a clue. Inside, the entrance 
leads to an isolated room. The room looks more like a repair shop than a broadcast booth. There 

are two microphones on a round table. Converters, cables, and speakers are piled all around. 
Kasoki Tembo is busy preparing tonight‟s program. The sound of a baby crying indicates that this is 
a family affair.  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4991
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/1221946/-/bjxhbyz/-/index.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4992
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4992
http://www.shabelle.net/index.php?archive=1
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4993
http://weekly.farmradio.org/2011/08/22/democratic-republic-of-the-congo-committed-to-community-radio-syfia/


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Mr. Tembo is the founder of Kalembera radio. It‟s a small radio station in Masisi, eastern 
Democratic Republic of the Congo. The station has a range of about 40 square kilometres. 

Mr. Tembo is in his fifties, with graying hair and a white beard. He is married with 15 children. And 
he is considered a pioneer of radio in the east of DR Congo. After taking several courses in 
communication, he began his radio adventure in 1986. He helped set up the first stations in North 
Kivu. For example, he contributed to the establishment of radio Star Goma, which was replaced by 
the National Radio Television of Congo (TRNC). 
Now Mr. Tembo is technician, trainer, and journalist for Kalembera radio. The station operates with 

basic equipment in these times of digital broadcasting. But Mr. Tembo defends his station with 
passion. The most important thing for him is that the inhabitants of Masisi have the right to 
information and entertainment. 
With few resources, but helped by his family, he brings information to people who have little access 
to media. A listener says, “Before installing this radio, we could hear foreign radio stations 
broadcasting on shortwave. But there was little information that was relevant for us. With Papa 
Tembo, we are informed about what is happening closer to home.” 

However, some listeners complain about the way the radio is managed. One says, “I am a faithful 
listener of FM Kalembera, but I think the station is very poorly managed. With the father as 

director and journalist, the wife as technician and presenter, and children in various functions, it‟s 
hardly professional.” 
Mr. Tembo cites lack of resources to hire professionals. He emphasizes, “The most important thing 
for me is that people are well informed. But I cannot commit to take financial risks by hiring staff 
that I could not pay.” Despite these difficulties, Mr. Tembo is working hard to continue his radio 

adventure and communicate with his community. 
Source: Syfia, translated and quoted by Farm Radio Weekly, Issue 169, 22 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-23   [EN]  

Ivory Coast: Ivorian state broadcaster prepares for imminent 

liberalization  

[Presenter] An explanation and discussions meeting took place today between the HACA, meaning 
the High Audiovisual Communication Authority, and the management of the RTI [Ivorian Radio and 
Television Company]. The HACA is requesting greater professionalism from the RTI and the RTI, 
through the voice of its managing director, has promised to do so. Francis Kassy has the details. 

[Kassy] The meeting took place at the premises of the RTI in the Cocody district of Abidjan. 

According to the HACA chairman, it is a visit of discussions between professionals around a tool 
which is the common property of all Ivorians, namely the couple public radio and television. 
Ibrahim Sy Savane then said the following to his hosts. 
[Savane] The present context is favourable for you to overcome some outmoded practices. One 
cannot (?be) at the centre of change and remain immobile and fold back on outmoded practices. 

Even if it is true that unfortunately, man is what he is, we must do everything possible to do away 
with this heavy tendency which can be more damaging at the time of liberalization. Ladies and 
gentlemen and Mr Managing Director, can we bet that as men and women of experience, you will 
be able to break with these habits? 
[Kassy] The RTI will play its role as a public service media, the managing director, Lazare Saye 
Aka, reassured. 
[Aka] The speech of the HACA chairman has reassured us. And we think that the style, therefore 

the collaboration which he is suggesting to the RTI is the best way for us to work professionally 
free from every pressure and in total responsibility. This is an RTI which will be able to assume its 
professional maturity. 
[Kassy] Another highlight of these discussions was the imminent liberalization of the television 
announced by the HACA chairman. That is why according to Ibrahim Sy Savane, the RTI must get 
prepared to meet the challenge that this will impose on it. 

Source: ONUCI FM (Abidjan), in French 17 Aug. 2011; translated and quoted by BBC Monitoring 23 

Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-24   [EN]  

Lesotho: Lesotho private radios go off air amid protests  

http://www.misa.org/cgi-bin/viewnews.cgi?category=2&id=1313994276  

On 17 August 2011, four private radio stations in Lesotho were off air for most of the day, on the 
third climactic day of protests against the government.  
In the early hours on 17th August 2011, only static could be heard from the four stations' assigned 
frequencies. The situation had Christian broadcaster Harvest FM and independent music and 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4996
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4996
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4997
http://www.misa.org/cgi-bin/viewnews.cgi?category=2&id=1313994276


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

current affairs stations People's Choice FM (PC FM), MoAfrika FM and Thaha-Khube FM (TK FM) off 
air. This happened a day after the government held an unusual meeting with at least two of the 

affected stations. 
At the close of business, at least two stations signals had been restored. 
The radio stations had been providing live coverage of protests by factory workers which started on 
Monday, 15 August 2011. The interruptions started less than 24 hours after a meeting between 
private radio stations mangers, acting principal secretary of the Ministry of Communications and 
chief executive officer of Lesotho Communications Authority. 

During a visit by MISA Lesotho, Harvest FM station manager 'Malichaba Lekhoaba said she was 
called to the meeting by the acting principal secretary of the Ministry of Communications Ratokelo 
Nkoka who made what she termed "threats" that her radio station was going to be "shut down" if it 
did not "mend their ways as this was a sensitive issue". 
According to Lekhoaba, Nkoka did not specify which areas needed to be mended but he just said 
the radio stations would be shut down if it continued to broadcast with disrespect. 
In response to the MISA Lesotho inquiry about the radio stations being off-air, Nkoka said it was 

just a "bad coincidence" that the radio stations went off-air after their meeting and during the 
protests. He said that it was a technical problem and even the national broadcaster Radio Lesotho 

was affected as the problem was with new FM transmitter equipment, although Radio Lesotho was 
broadcasting on FM uninterrupted from well before noon.  
Since Monday, 15 August 2011, Lesotho has seen a protest movement headed by striking textile 
workers demanding higher wages and opposition leaders were at the forefront of the protest. 
Protests turned violent with several people shot when police opened fire following a clash with 

protesters. 
MISA Lesotho calls on the government to respect its repeated promises of abiding by press 
freedom standards and to immediately allow the four stations to resume broadcasting 
uninterrupted, and to prevent similar situations in the future. It also calls on the government to 
fully inform the public as to why the stations were off air and to allow all parties to fully investigate 
government claims that the interruptions were due to "technical" failures. 

Source: Media Institute of Southern Africa (Windhoek), 19 Aug. 2011; quoted by BBC Monitoring 
24 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [EN]  

South Sudan: Directorate of Radio and TV Gets Three Transmitters  

http://allafrica.com/stories/201108231234.html  
The Directorate of Radio and TV in the Ministry of Information has received one new FM radio and 
two TV transmitters. 
The caretaker minister for Information, Hon Dr Barnaba Marial Benjamin said that the new 
equipment will extend the reach of the state radio and television services. "This is a major 
achievement for the new country", he said. 
Dr Marial said that radio and TV play a pivotal role in disseminating valuable information on 

government programmes and policies as well as educating the masses on issues relating to health 
and agriculture among other matters close to the heart of the new nation. 
He commended the work of the Directorate explaining that SSTV ventured into satellite 
broadcasting within the first two years of the establishment of the then Government of Southern 
Sudan. He said that this was not a mean fete but an indication of the government's commitment to 
empower the people with information and knowledge. 
The caretaker minister said that the fact that SSTV broadcasts for only 12 hours on satellite limits 

its potential. Nonetheless, he explained that it is still a good achievement enabling people all over 
the world to tune in to the channel and access authentic information on South Sudan. With the two 
new transmitters, he said, the SSTV will soon launch 24-hour broadcasts. 
Dr Marial also commended the Directorate for its superb performance during the independence 

celebrations. He said the occasion was a success largely because of the publicity and promotion 
programmes which the radio and television executed. He urged the staff to keep up the good work 

assuring them that many South Sudanese, including President Salva Kiir Mayardit, tune in to their 
broadcasts. 
The caretaker minister made these remarks when he officially opened new office blocks at the 
South Sudan TV (SSTV) premises in Juba yesterday. He clarified that these offices are temporary 
and will be used by the Directorate while a new premise is being constructed for it. The caretaker 
minister announced that the new premise will be a modern facility with multiple production and 
broadcast studios for radio and TV as well as a media centre. He said the Ministry has financial 

challenges but pledged that it will do what is possible with the meagre resources available. 
The Acting Undersecretary Mr Mustafa Biong Majak said that given the important role radio and 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5002
http://allafrica.com/stories/201108231234.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

television play in the dissemination of government policies, the Directorate is normally given 
priority when allocating resources in the Ministry. 

The function was attended by staff of the Directorate led by the Director General Mr Arop Bagat, 
Director of SSTV Mr Francis Duku, Director of South Sudan Radio Ms Susan Alphonce, among other 
senior officers. 
Source: Government of South Sudan (Juba), 5 Aug. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [EN]  

South Africa: Bush Radio Urgently Needs Financial Support  

http://allafrica.com/stories/201108231197.html  
Bush Radio, a community station based in the Western Cape for the last 20 years, is facing closure 
unless it can find urgently needed funds to support its business. It is not only a radio station but 
provides broadcast training to individuals, radio stations and media institutions in Africa, with a 

special focus on Southern Africa. 
From campaigning against the apartheid government for a free and independent broadcasting 
authority, to being present on Cape Town's Grand Parade when Nelson Mandela addressed the 

nation as a free man, it has played an indelible part in the shaping of the history of the new South 
Africa. 
Over the past three years, this pioneering radio station and training centre has been hit hard by 
the current economic climate, recently resulting in it having to re-evaluate its operations in order 

to remain sustainable and influential in this fast-changing and exciting environment. It is trying to 
raise R300 000 to pay rent, transmission and other running costs and needs concrete proposals by 
31 August 2011. 
Its legacy of assisting and being supported by communities all around the Cape is extensively 
documented on its website www.bushradio.co.za. 
Source: Biz-Community (Johannesburg), 23 Aug. 2011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [EN]  

Kenya: Kenyan govt to award third signal distribution licence  

http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kenyan-govt-to-award-third-signal-distribution-licence  
The Kenyan government will award the third licence to distribute digital signals in Kenya to a 
consortium of local broadcasters as it moves to mend relations strained by a decision to award the 

second licence to a Chinese firm. 
The award of the second licence to China‟s Pan African Network Group sparked uproar in the media 
industry with players expressing fear that the platform would be used to gag media freedom and 
place private broadcasters at the mercy of the signal distributors, a controversy that was 
threatening to jeopardise the digital migration process. 
Source: Media Network Blog Radio Netherlands (Hilversum), 24 Aug. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-08-25   [EN]  

Gambia: Radio ban on Islamic cleric lifted  

http://www.ifex.org/the_gambia/2011/08/22/fofanah_radio_ban_lifted/  
Bakawsu Fofanah, a popular Islamic cleric, whose weekly sermons were broadcast on the 

government-controlled, state-owned the Gambia Radio and Television Service (GRTS) until they 
were banned last fall, will soon be back on the air. President Yahya Jammeh, who is also the 
Minister of Religious Affairs, lifted the ban on June 7, 2011, according to the privately-owned 
newspaper "The Daily News". 
"His Excellency has approved your request and you are hereby given permission to go ahead [with 
your Islamic programme]," quoted a report in the August 17, 2011 edition of "The Daily News". 

Fofanah has suffered several bans after a disagreement with The Gambia Supreme Islamic Council 

(SIC) over dates for the celebrations of two main Muslim festivals in the country. 
President Jammeh, who has always doubted Fofanah's religiosity had at a point in time snapped 
"even the shoe I wear is closer to Allah than you are." 
Shortly after the radio ban, he was also banned from religious activities in the country for his 
criticism of the SIC. The SIC, with the blessing of President Jammeh, banned Fofanah from 
engaging in religious activities. His Islamic school was also banned. On October 13, 2010 the ban 
on Fofanah was lifted with a stern warning from President Jammeh. 

"I am happy about the decision of the Islamic Council and President Jammeh," Fofanah told the 
newspaper. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5003
http://allafrica.com/stories/201108231197.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5005
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/kenyan-govt-to-award-third-signal-distribution-licence
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5006
http://www.ifex.org/the_gambia/2011/08/22/fofanah_radio_ban_lifted/


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

It is not clear when Fofanah will resume broadcasting. 
Source: Media Foundation for West Africa (Accra), quoted by IFEX 22 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [EN]  

Zimbabwe: Zimbabwe’s long walk to open airwaves  

http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum////zimbabwes-long-walk-to-open-airwaves/  
The Zimbabwean media industry still has a long way to go before it can begin enjoying the fruits of 

open airwaves. The interconnectedness between political power and the media, analysts say, 
means that meaningful broadcast reforms are unlikely to occur in the country anytime soon, at 
least not before the planned general elections. 
“There is no political will to open the airwaves,” says Luckson Chipare, of the DW Akademie 
Training Programme in Zimbabwe. 
According to Chipare, the reluctance by President Robert Mugabe‟s ZANU-PF party to give up 

control of the airwaves and pave the way for broadcast reforms arises from the critical role that 
radio plays. 
With its wider reach into the remote areas, which far outstrips the other forms of mass media, it 

remains the most effective tool in the hands of politicians interested in wielding power. 
However, Chris Mutsvangwa, a Zanu-PF member of the Zimbabwe Media Commission, insists that 
the current state of affairs has nothing to do with politics, and is instead a product of "technological 
and regulatory challenges". 

Mutsvangwa says that the government is committed to encouraging open airwaves because radio, 
and especially community radio, is an effective medium which opens the door to communication at 
the level of communities. 
He argues that the fact that there are several privately owned newspapers in Zimbabwe 
demonstrates the government‟s aspirations for a free media. 
“We have already done this for newspapers; we will do the same for radio,” he adds. 
While indeed there are privately owned papers at the moment, the government still maintains a 

tight grip on the airwaves. 
This has forced some private radio stations, referred to as „pirate radio stations‟, to broadcast from 
foreign countries. One such station is SW Radio Africa, which Gerry Jackson runs from London. 
“I have never worked in an enabling media environment,” she says. 
Her station was shut down in Zimbabwe about a decade ago, after only six days of test 
broadcasting. This followed the granting of a petition she had filed before the Supreme Court for a 

license. With her base destroyed, and when no country in the region would host her station, she 
set up shop in the UK. 
It is not smooth sailing for such stations, which limits their ability to provide an alternative source 
of information to the citizens. 
Henry Masuku of Zimbabwe Association of Community Radio Stations (ZACRAS) says that the 
stations are hampered by signal strength and the limited amount of time that they are able to 
broadcast since none is on air throughout the day. 

The government has also been vexed by these stations, a situation that has seen it repeatedly 
criticize the countries that host them. 
Zenzele Ndebele of Radio Dialogues, says that liberalizing the airwaves would eliminate the 
problem of „pirate radio stations‟, which vexes the administration. Besides, it would encourage the 
emergence of community radio stations to cater for the many cultures and languages. 
Lately, there have been steps being made towards opening the airwaves. The country‟s industry 
regulator has begun the process of licensing two commercial radio stations. The Broadcasting 

Authority of Zimbabwe made a call for applications for the licenses, the deadline for which has 
since passed. 
This notwithstanding, pessimism still persists amongst players over the future outlook of 
liberalising Zimbabwe broadcasting. 

Jackson says that it offers just a „tiny slight hope‟ that there could be change since the process 
might be delayed. 

The country‟s minister of state in the office of the prime minister, Jameson Timba, concurs that in 
the short to medium term, the prospects for reforming the broadcast industry are dim. 
“This is because we are not just dealing with the media but political power. Media is power and if 
you give it up you are giving up power,” Timba says. 
“I do not expect the contribution of an alternative source of information before the next elections,” 
Timba adds. 
The minister‟s lack of confidence in the system arises from what he considers unlawful constitution 

of the industry regulator‟s board. Ironically, the board was put together during his time as deputy 
minister for information. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5008
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum/zimbabwes-long-walk-to-open-airwaves/


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Several suggestions have been put forth to deal with the situation in Zimbabwe and to reform the 
broadcasting atmosphere. 

“The key to sorting out this problem is political reforms,” says Prof Tawana Kupe, Dean in the 
Faculty of Humanities at the University of the Witwatersrand, who adds that the situation is not 
unique to Zimbabwe. 
Without reforms in the political field, Prof Kupe notes, Zimabweans could get what an arrangement 
that looks like open airwaves, while in reality it is not. 
Prof Kupe says that it is incumbent upon the Movement for Democratic Change (MDC), Zimbabwe‟s 

main opposition party and partner of the ZANU-PF in the coalition government to mobilize key 
political constituencies to pressure for change. 
“Political reforms do not happen on their own,” he argues. 
However, there is a feeling that neither does the MDC offer credible commitment to implementing 
broadcast reform in the country. 
“I do not think that there is political will with either ZANU-PF or MDC. Theirs is just a political 
game,” says Chipare. 

However, Jackson says, it is time to move beyond holding forums to discuss the broadcasting 
situation in Zimbabwe, which are never about the reality and moving things forward. 

“If we do not engage with the game, it continues; if you refuse to play along with it, the game 
ends,” she adds.  
Source: journalim.co.za (Wits University, South Africa) quoted by fesmedia.org, 23 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [EN]  

Ghana: Hate speech worrying ahead of elections  
http://www.africareview.com/News/Hate+speech+in+the+media+worries+Ghana+ahead+of+elections/-/979180/1224478/-/uknusxz/-/index.html  

Hate speech and political insults being spread across the airwaves, especially private radio, could 
very well ignite Kenyan-style post-election violence in Ghana, a study by a private lobby group 
warns. 
The West Africa Network for Peace-building (WANEP) further warns that the authorities should not 
remain idle as hate speech takes control of the airwaves. 

Alarmed by the trend, Vice-President John Mahama is pleading with politicians to desist from using 
abusive and inflammatory language which is increasingly being broadcast through radio stations 
owned by politicians. 
“Our political discourse is becoming very aggressive, very hostile, and day in day out in the media 
we find people on different sides of the political divide hurling insults at each other. Insults will not 

win you power,” VP Mahama recently cautioned. 
Before the WANEP report was made public, many people had indeed expressed fears of a 

deteriorating atmosphere as next year‟s election approaches. 
Need for civility 
The fears were not groundless, remembering that during the last election, inflammatory rhetoric 
almost drove the country into civil strife, especially after the first round polls when heated 
demonstrations were sparked off targeting the offices of the Electoral Commission in Accra. 
Two radio stations, Radio Gold and Oman FM, all based in Accra, fuelled the passions by 

broadcasting messages that urged the demonstrators on. 
The tone in airwaves has not changed much and Church leaders have been complaining about the 
use of radio by politicians as platforms to insult their opponents. 
Such fears were heightened early this month when deputy Tourism minister James Agyenim-
Boateng and the director of communications for the opposition New Patriotic Party, Nana Akomea, 
clashed on a radio show and insulted each other. 
What is more, they declined to apologise for their on-air behaviour. 

The WANEP report is part of a West Africa Conflict Assessment being done on Ghana to sensitise 
politicians on the need for civility. 

“Election 2012 presents a window of vulnerability that could lead to sporadic and localised 
violence,” the report says. 
Executive director of WANEP, Emmanuel Bombande, says the fears could be allayed through 
intensive public education. 
However, the report concludes on a tentatively hopeful note: “The incentives for peace appear to 

outweigh the incentives for conflict. Nonetheless, politics of patronage and corrupt practices of 
politicians make competitive elections a cause for concern.”  
Source: Africa Review (Nairobi, Kenya), 25 Aug. 2011; quoted by fesmedia.org 25 Aug. 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5009
http://www.africareview.com/News/Hate+speech+in+the+media+worries+Ghana+ahead+of+elections/-/979180/1224478/-/uknusxz/-/index.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

ALERT   FROM :   2011-08-26   [EN]  

Somalia: Islamists said shut down radio station in central Somalia  

The Moderate Islamists of Ahlu Sunna Wal Jama'a have shut down independent Radio Cabuud 
Waaq in central Somalia, privately-owned Radio Gaalkacyo reported on 25 August. 
According to the director of Radio Cabuud Waaq, Abdikarin Bulhan, the Radio "received a decree" 
from Ahlu Sunna Wal Jama'a administration, ordering the shutting down of the radio, and then 
followed by dozens of Ahlu Sunna Wal Jama'a militants who "raided" the Radio and made it off air. 

The reason behind this move remains unknown, but sources say the Radio has aired news about 
"fresh dispute" among senior Ahlu Sunna Wal Jama'a leader, who held a meeting in Cabuud Waaq 
town. 
Somali journalists have been facing hardtime, harrasment, killing and censorship from rival political 
groups in the country for the last few years. 
Source: Radio Gaalkacyo, Gaalkacyo, in Somali 25 Aug. 2011; translated and quoted by BBC 

Monitoring 26 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-28   [EN]  

Kenya: KBC launches 24-hour vernacular station  

http://www.kbc.co.ke/news.asp?nid=72153  

The Kenya broadcasting corporation is at it again, this time with the launch of its first 24-hour 
Kalenjin vernacular station. 
Kitwek 98.0 FM joins the large KBC family at a time when media in the country is diversifying. 
Information minister Samuel Poghisio officially launched the station in Eldoret town where it was 
warmly received by enthusiastic listeners. 
Poghisio said the radio station will boost various projects like farming, livestock development, 
business and advertising activities in the region which is rich while the youth's talents will be honed 

and utilized to the maximum by this medium. 
The minister further said that the new constitution promotes freedom of expression including in 
mother tongue, and refuted allegations that the vernacular local radio station would encourage 
disunity among all Kenyans. [...] 
Full report and source: KBC (Nairobi),Website, 27 Aug. 2011; quoted by BBC Monitoring 28 Aug. 
2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-28   [EN]  

Lybia: NTC's "Radio Libya" on former state TV and radio frequencies  

Al-Qadhafi's former state media infrastructure appears to now be under the control of the National 
Transitional Council. The satellite frequencies formerly used by Al-Qadhafi's state Al-Jamahiriyah 
TV, are broadcasting a new radio station over the picture of the tri-colour "crescent and star" flag 

of the Libyan uprising with the caption "Libya satellite". The radio was identified by the announcer 
as "Radio Libya". 
The channel, observed to have changed on 25 August, is relaying patriotic music with songs 
praising the Libyans and their revolution in Arabic and English. Some of the songs are tracks that 
are played on the National Transitional Council's Libya TV (Al-Ahrar). 
An announcer on the channel, Abd-el-Hakim bin Othman, hosting a phone-in programme at 1628 

gmt on 25 August, welcomed listeners to "this open space (programming) for all the free Libyans 
to interact". The presenter, backed by a "director" and "coordinator" in preparing the programme, 
identified the station as "Radio Libya". He added that channel could be accessible on the following 
frequencies: 
"96.6Mhz on FM and 1053Khz on AM". The latter frequency was used by Al-Qadhafi's state radio. 
The presenter added: "This is their first broadcast on Radio Libya". 

Source: Media observation by BBC Monitoring, 26 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-28   [EN]  

Lybia: Increasing number of anti-Qadhafi Libyan broadcasters  

As of 1500 gmt on 26 August, the main source of anti-Qadhafi broadcasts is the National 
Transitional Council's Qatar-based Libya Al-Ahrar TV, which has been broadcasting for some 

months. It is available on three satellite frequencies 10992 V 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A 
(Eutelsat); 12380 V 13degrees E Hotbird (Eutelsat); 12732 H 53 degrees E Express AM22 (Russia). 
The NTC appears to be in control of Al-Qadhafi's former state media infrastructure. The satellite 
frequencies formerly used by Al-Qadhafi's state Al-Jamahiriyah TV were observed broadcasting a 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5011
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5012
http://www.kbc.co.ke/news.asp?nid=72153
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5013
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5014


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

new pro-rebel radio station identified by the announcer as "Radio Libya". He stated that the radio 
was also broadcast on 96.6Mhz FM and 1053Khz AM, but BBCM has not been able to verify this. 

A number of other apparently anti-Qadhafi satellite channels have been observed, whose 
programming consists of test transmissions or looped recorded video. These are: 
* Ahfad al-Mukhtar 11258 H 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A, 
* Misurata TV 11258 H 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A, 
* Misrata TV 11258 H 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A, 
* OYA TV 11258 H 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A, 

* Libya TV 11393 V 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A, 
* Libya Awalan 11355 V 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A. 
Two anti-Qadhafi radios have been observed broadcasting on satellite. They are: 
* Libya FM 10949 V 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A, 
* Al Asimah Trablus 12379 V 7.2 degrees W Atlantic Bird 4A. 
Source: Media observation by BBC Monitoring 26 Aug. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-08-28   [EN]  

Somalia: Somalia's independent Radio Daljir comes under "grenade 
attack"  

At least one person has been injured as Somalia's independent Radio Daljir comes under "grenade 
attack" in Gaalkayo town, central Somalia, privately-owned Radio Gaalkacyo reported on 26 August 
11. 
Director of Radio Daljir, Abdifitah Umar Gedi, told the media that unknown people "hurled a 
grenade at the premises of Radio Daljir in Gaalkacyo town last night, adding that only one security 
guard was injured in that attack." 
The director further stated that the grenade explosion had badly damaged the the radio station and 

had smashed equipment of the broadcasting station. 
According to the radio, no one has been arrested for the an overnight attack and security forces 
are continuing with investigations. 
Source: Radio Gaalkacyo, Gaalkacyo, in Somali 1015 gmt 26 Aug. 2011; translated and quoted by 
BBC Monitoring 27 Aug. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-08-28   [EN]  

Lesotho: Media toolkit for Local Governance in Lesotho  

http://www.idasa.org/our_products/resources/output/promoting_media_coverage_at/  
This Media Toolkit for Local Governance in Lesotho is the result of a unique and successful 
partnership between the Media Institute for Southern Africa (MISA) in Lesotho on the one hand and 
the Institute for the Advancement of Journalism and African democracy institute Idasa, both based 

in South Africa, on the other hand. It is based on the training curriculum used by Janine Lazarus, 
Derek Luyt and Paul van Hoof during a training course for Lesotho journalists, organised by MISA 
between May and July 2011. The objective of the training was to improve media coverage of news 
items and events that happen outside Lesotho‟s capital, Maseru, in particular with reference to 
what is going right and wrong in terms of service delivery and local governance. 
To improve such media coverage one has to focus both on the providers and the collectors of such 

news. This toolkit therefore consists of 2 parts; the first focusing on journalists covering local 
governance-related news items, while the second part is intended for local government officials and 
NGOs, assisting them to make more effective use of the media. 
The document can be download free: 45 pages, 468 kb. 
Source: Google Groups "Community Media" group, 26 Aug. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-31   [EN]  

South Africa: Community Radio Struggles While Department Holds On to 
Funds  

http://allafrica.com/stories/201108292276.html  

While the oldest community radio station in the country, Bush Radio, faces closure due to lack of 
funds, the Department of Communications has reportedly let over R24 million ring-fenced for 
community radio to remain unspent. 
Last week the Sunday Argus reported that the as-yet-unreleased Auditor General's report on the 
department's management found that only R820 000 out of R25 million in the 2010/2011 budget 
set aside "to supply community radio stations with broadcast equipment" had been spent, leaving 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5015
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5015
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5016
http://www.idasa.org/our_products/resources/output/promoting_media_coverage_at/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5018
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5018
http://allafrica.com/stories/201108292276.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

R24.18 million untouched. 
This made up part of the total of R710 million that remained unspent during the past financial year. 

On hearing the news, Bush Radio Managing Director Brenda Leonard said this was "a shame". 
She said in 2010 the station had applied to the department for new equipment to replace the 
ageing 15-yeear-old equipment they were currently working with, but had received no response. 
Other community radio stations across the country have also criticised the department for not 
spending their money while they battled with outdated equipment. 
Cape Town's Radio Zibonele Station Manager Mzamo Ngomane said it was "awful" that the 

department neglected to spend their money while radio stations were badly in need of funds. 
Communication of the existence of the fund by the Department of Communication was also lacking. 
Ngomane said he did not even know the money was there, if he had, he would have applied for 
new equipment as what they were using was donated to them "a long time ago". 
Eastern Cape's Vukani Community Radio Station Manager Xola Nozewu said their equipment was 
also "appalling" but did not want to comment before the department provided reasons for not 
spending their money. 

Speaking on behalf of the National Community Radio Forum Patrick Kikine said it was "premature" 
to blame the department as they had told the forum the budget might not be spent. 

He said there was a meeting scheduled for October where the issue will be discussed. 
But Kikine said the CRF was aware of the problems facing Bush Radio and said "I promise you it 
will not close down". 
Department of Communications spokesperson Pearl Seopela did not deny that the R24 million for 
community radio had not been spent, but said the department's 2010/2011 Annual Report had yet 

to be tabled before Parliament. 
"I will therefore advise you to wait for our media briefing where we will highlight issues that are 
addressed in the Annual Report," she said. 
Hawker reported that the Auditor General's report blamed the lack of delivery by the department 
on "the monster clash between former Communications Minister Siphiwe Nyanda and axed Director 
Genral Mamodupi Mohlala". 

Source: West Cape News (Cape Town), 29 Aug. 2011; quoted and distributed by allAfrica.Net  

 
RESOURCE  FROM :   2011-08-31   [EN]  

Kenya/Somalia: BBC seeks broadcast journalists  

http://ijnet.org/opportunities/bbc-seeks-broadcast-journalists-kenya  

The BBC seeks a Somali-speaking broadcast journalists to work in Nairobi, Kenya. 
The broadcaster will work with the BBC Somali Service, one of the most trusted news organizations 
broadcasting to the Horn of Africa and the Somali diaspora. 
Responsibilities include originating, researching, preparing, producing and presenting a range of 
output for radio, online and other media forms. 
Applicants must have native fluency in Somali and full comprehension of English. A strong 
microphone voice and radio presenting skills are also required. 

Source: IJNet  

 
NEWS   FROM :   2011-09-02   [EN]  

Kenya: Kenyan national broadcaster to launch 10 vernacular radio 
stations  
http://www.investors.com/NewsAndAnalysis/Newsfeed/Article/135465934/201109010314/Kenyan-national-broadcaster-to-launch-10-vernacular-radio-stations.aspx  

Minister for Information Samuel Poghisio has defended the licensing of vernacular radio saying they 

are useful in promoting culture and languages in the country. 
Poghisio said those running vernacular stations should hire qualified personnel who ensure 
professionalism and adhere to ethics, to avoid misuse of the stations to cause ethnic differences. 

He said the Kenya Broadcasting Corporation [KBC] will by the end of this year launch 10 vernacular 
stations in the country. 
Poghisio said the channels will be used to sensitize people on government issues and other 

development matters which promote national cohesion and unity. 
Poghisho was speaking during the launch of Kitwek FM at Eldoret 64 stadium in Eldoret. The station 
broadcasting in Kalenjin is run by KBC. [Eldoret is located northwest of Nairobi, and lies deep in the 
heartland of Kalenjin speakers, a community known by the same name] 
"It's the content of what is aired that can be a problem. Language is not a problem because even 
English and Kiswahili can be misused", said Poghisho. He said KBC would launch the first digital 
broadcasting signal this year as Kenya moves from analogue to digital broadcasting. 

The minister said migration to digital migration from analogue was an international requirement to 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5019
http://ijnet.org/opportunities/bbc-seeks-broadcast-journalists-kenya
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5021
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5021
http://www.investors.com/NewsAndAnalysis/Newsfeed/Article/135465934/201109010314/Kenyan-national-broadcaster-to-launch-10-vernacular-radio-stations.aspx


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

be met by the year 2015. Poghisho said the media is aware of the changes taking place in the 
industry. He said each county will be able to set up its own channel for promoting development 

initiatives like tourism. 
Poghisio said vernacular stations will act as an important tool for conserving people's culture and 
will also teach young people their languages. He called on KBC, by virtue of being the national 
broadcaster, to ensure that it has more than the 40 per cent local content as required of all media 
houses. 
KBC Managing Director Waithaka Waihenya said the station is the cheapest in advertising rates. 

Source: The Star (Nairobi), 28 Aug. 2011; quoted by Investors.com quoting BBC Monitoring 02 
Sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-03   [EN]  

South Africa: SAfrican special unit in "landmark" probe of fraud at 

national broadcaster  

http://www.businessday.co.za/Articles/Content.aspx?id=152359  
The Special Investigating Unit (SIU) is investigating misuse of funds and fraud amounting to 

R1.4bn at the SABC [South African Broadcasting Corporation]. 
The extent of the fraud and misuse of public funds comes as the SABC is once again appealing to 

the government for a bail-out. 
The SIU has finalised six cases concerning the public broadcaster which have been referred to the 
National Prosecuting Authority for a decision on prosecutions. 
The unit's sweeping probe into financial irregularities started at the request of the SABC 10 months 
ago. 
It has now asked for an extension until March because investigators have uncovered further 
irregularities at the broadcaster - including wasteful expenditure and possible criminal behaviour 

relating to last year's Soccer World Cup. 
Among the staff being investigated is a former group CEO, the SIU's acting head of 
communications, Marika Muller, said yesterday. [...] 
Full report and source: Business Day, Website, 2 Sept. 2011; quoted by BBC Monitoring 3 Sept. 
2011  

 
ALERT   FROM :   2011-09-04   [EN]  

Tunisia: Tunisian media face the challenges of freedom  
http://www.swissinfo.ch/eng/specials/the_arab_spring/Tunisian_media_face_the_challenges_of_freedom.html?cid=30994176  

In the lead up to parliamentary elections in Tunisia in October, the Swiss NGO Fondation Hirondelle 
has formed a partnership with Tunisian public radio. 
With its record of having launched several radio stations in war-torn countries, including the 
Democratic Republic of Congo, Liberia and Kosovo, the Lausanne-based Hirondelle Foundation has 

the expertise to assist the Tunisians in facing the challenge of providing fair political coverage. 
The foundation signed a convention with Tunisian public radio this week. The new head of the 
country‟s radio service, appointed by the transitional government, sought the help of the Swiss 
foundation but the funding comes from a United States government State Department democracy-
building programme.  
Tunisian journalists lack professional experience in election coverage simply because there have 
been no free and fair elections in Tunisia in 30 years of dictatorship. 

According to the Hirondelle Foundation, the Tunisians have asked for help in establishing an 
electoral charter and a programme schedule especially for the elections. 
The backing comes from across the Atlantic. The Hirondelle Foundation responded to an invitation 
to tender from the Middle East Partnership Initiative (MEPI)‟s Tunisia programme. 
MEPI funds projects that contribute to various democracy-building goals including the expansion of 

political participation, strengthening of civil society and the rule of law, and opening up the media. 
Samuel Turpin of Fondation Hirondelle is committed to the project. “It‟s not about creating a new 

station like we have done elsewhere, because the Tunisian public radio network covers the country 
well with nine public service channels, four national and five local. 
“Our role is to bring advice and expertise, to bring the brain power, bearing in mind that everything 
is decided together, as stipulated by the convention that joins us.” [...] 
Full report and source: swissinfo.ch, 28 Aug. 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5023
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5023
http://www.businessday.co.za/Articles/Content.aspx?id=152359
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5024
http://www.swissinfo.ch/eng/specials/the_arab_spring/Tunisian_media_face_the_challenges_of_freedom.html?cid=30994176


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

NEWS   FROM :   2011-09-08   [EN]  

South Africa/Lesotho: LM Radio to launch in Free State and Lesotho  

http://www.bizcommunity.com/Article/120/59/63665.html  
Mozambique's English language music radio station, LM Radio, which started broadcasting in 
October 2010 can now be heard in the Free State Province of South Africa and Lesotho. 
LM Radio signed a long-term agreement with the Lesotho National Broadcasting Service (LNBS) to 
rent airtime on the 1197 kHz Medium Wave (AM) transmitter located near Maseru. In terms of the 

agreement, LM Radio's programmes will be carried on the 1197 AM transmitter during the hours 
7am to 5pm, 7 days a week. 
LM Radio presenters include Brian Oxley, Tinky Pringle, Reg de Beer, Peter de Nobrega, Dave 
Simons, Nick Megens, Anne Williams and station founder Chris Turner. 
The station will officially launch on 1 October 2011 but test transmissions are currently being 
broadcast. 

LM Radio broadcasts 24 hours a day on FM to listeners in Maputo and surrounding areas, on free to 
air satellite and Internet streaming via www.lmradio.net. 
Source: Bizcommunity.com , 5 Sept. 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-09-08   [EN]  

Angola: Journalists attacked while covering protest in Angola  

http://www.cpj.org/2011/09/journalists-attacked-while-covering-protest-in-ang.php  
Angolan security forces attacked journalists covering an anti-government protest on Saturday in 
the capital, Luanda, news reports said. At least two dozen people were arrested and several others 
injured as police blamed the violence on protesters. 
Security forces attacked several journalists during the protest in Luanda's Independence Square. 
The journalists said to be attacked were identified as Alexandre Neto, a local correspondent for the 

U.S. government-funded broadcaster Voice of America; cameramen Hugo Ernesto and Nicolau 
Chimbila of Portugal's state broadcaster RTP; and reporters Coque Mukuta of Radio Despertar and 
Ana Margoso of Novo Jornal. Angolan state broadcaster TPA also reported that its news team had 
been attacked, allegedly by protesters, according to news reports. 
Neto told CPJ that police and unidentified men in plain clothes knocked him down and seized his 
backpack with his cell phone, camera, passport, and driver's license. The items were not returned, 
local journalists said. RTP broadcast footage showing unidentified men in plain clothes attacking 

one of its cameras and knocking down a member of its crew. RTP Luanda Bureau Chief Paulo 
Catarro reported that one of the station's cameras had been broken. 
Security agents also attacked Portuguese journalist António Cascais, who was conducting 
journalism training in Angola, as he left his hotel to walk toward the demonstration, news reports 
said. The agents threw Cascais on the ground, searched his pockets, and confiscated a digital 
camera and two phones, local journalists said. 

"We condemn the security forces' use of violence and intimidation to prevent journalists from 
covering anti-government protests," said CPJ Africa Advocacy Coordinator Mohamed Keita. "The 
authorities must return all confiscated journalistic material and pay compensation for damaged 
equipment. They should also hold to account all those responsible for the violence against the 
media." 
The few hundred protesters had gathered to call on President José Eduardo dos Santos to step 
down after 32 years of rule, news reports said. Police and unidentified assailants began to attack 

the participants after a group of protesters attempted to march to the presidential palace to 
demand the release of Pandito Nerú, one of their leaders, who had been abducted at gunpoint 
earlier that day by security forces. 
Saturday's protest was at least the second time since March that Angolan authorities have sought 
to obstruct journalists from covering public protests that call for democratic and economic reforms, 

CPJ research showed. 
Source: Committee to Protect Journalists (New York), website, 6 Sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-10   [EN]  

Senegal/Western Africa: WADR receives prestigious Knight-Batten 2011 
Award  

http://wadr.org/en/site/news_en/1918/WADR-receives-prestigious-Knight-Batten-2011-Award.htm  
The West Africa Democracy Radio (WADR), a trans-territorial, sub-regional broadcaster based in 
Dakar, has received a 2011 Knight-Batten Awards for Innovations in Journalism at a ceremony held 
at the Newseum in Washington, D.C. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5032
http://www.bizcommunity.com/Article/120/59/63665.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5033
http://www.cpj.org/2011/09/journalists-attacked-while-covering-protest-in-ang.php
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5036
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5036
http://wadr.org/en/site/news_en/1918/WADR-receives-prestigious-Knight-Batten-2011-Award.htm


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

WADR shared the award with its long-time partner, Sourcefabric, a Czech NGO, that designed and 
built the radio‟s website – the prize winner - which integrates several open source tools, including 

Newscoop CMS, Airtime radio software and the SoundCloud audio-distribution platform to publish 
reports in French and English online, on air and on social media. 
Full report and source: WADR (Dakar), Website, 9 sept. 2011; information reported to TRRAACE by 
Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  
 

NOUVELLES 
ALERT   FROM :   2011-08-15   [FR]  

RDC: Bandundu, un directeur d’une radio communautaire enfermé 

depuis quatre jours dans un cachot des services de sécurité 

Alpha Manzanza, directeur de Radio Communautaire Etoile de Bolobo, une station émettant à 
Bolobo, un territoire situé au nord de la province de Bandundu (sud-ouest de la RDC), a été arrêté 

et détenu depuis jeudi 11 août 2011 par le bureau local de l‟ANR (Agence Nationale des 
Renseignements). 

Selon les informations recueillies par Journaliste en danger (JED), Manzanza a été mis aux arrêts 
au moment où il répondait à une convocation lui adressée par M. Jean Lokani, chef d‟antenne de 
l‟ANR Bolobo. Avant son transfert le même jour au cachot de la police, Manzanza a été longuement 
interrogé sur l‟acquisition de l‟émetteur de sa radio et sur les documents administratifs l‟autorisant 
d‟émettre. La Radio Communautaire Etoile de Bolobo est ainsi accusée de fonctionner sans aucun 

document. 
Contacté par JED à partir de sa cellule, Manzanza a déclaré que sa radio a été autorisée de 
fonctionner par l‟administrateur du territoire en avril 2011 et que c‟est depuis le mois de février 
2011 qu‟il a introduit la demande et continue d‟attendre l‟autorisation d‟émission auprès du 
ministère provincial de la communication. « Ma radio ne diffuse que les communiqués et les 
émissions des dédicaces. Je ne sais pas concrètement ce que le responsable de l‟ANR reproche à la 

radio », a ajouté Manzanza. 
Interrogé à son tour sur le motif de cette arrestation, M. Jean Lokani a, quant à lui, affirmé à JED 
que Manzanza a, au cours d‟une émission diffusée dimanche 7 août 2011, déclaré que l‟ANR n‟avait 
pas la compétence de fermer sa radio ou de l‟arrêter parce qu‟il avait le soutien de la presse 
étrangère.  
Journaliste en danger dénonce vigoureusement l‟abus de pouvoir dans le chef de cet agent de 

l‟ANR. 

JED demande instamment aux autorités provinciales de Bandundu d‟ordonner la libération 
immédiate de M. Manzanza, et de s‟assurer que la Radio Communautaire Etoile de Bolobo continue 
de fonctionner sans entraves. 
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), Communiqué, 15 août 2011  

 
RESOURCE  FROM :   2011-08-16   [FR]  

Ressource: RFPA présente une ressource sur les Principes Clé du 
Journalisme  
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr&context_id=5&context=library&cont_menu_id=16&page=main  

Reconnaissant que les équipes de nombreuses stations de radio communautaires sont bénévoles 
ou n‟ont pas eu l‟opportunité de recevoir de formation en journalisme, RFPA a créé cette ressource 

en ayant à l‟esprit ces journalistes amateurs. A travers cette série de Fiches Conseils 
Journalistiques, RFPA vise à proposer aux journalistes des conseils et lignes directrices pour les 
aider à améliorer la qualité de leur travail.  
Les quatre "Fiches Conseils" offrent des indications sur comment trouver un bon sujet, comment 

identifier une source, comment produire une émission de radio, et comment écrire un article. Les 
Fiches Conseils sont écrites dans un style simple et donnent des conseils concis et pratiques dans 
un format accessible. 

Pour télécharger les Fiches Conseils Journalistiques, visitez le site internet de RFPA, section 
Bibliothèque. 
Source: RFPA Bulletin d'information, 16 Août 2011  

 
ALERT   FROM :   2011-08-20   [FR]  

RDC: Bandundu, un journaliste libéré après 96 heures de détention  

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=991 

Journaliste en danger (JED) prend acte de la libération de Alpha Manzanza, directeur de Radio 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4981
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4981
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4983
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4983
http://www.radiopeaceafrica.org/index.cfm?lang=fr&context_id=5&context=library&cont_menu_id=16&page=main
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4985
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=991


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Communautaire Etoile de Bolobo, une station émettant à Bolobo, un territoire situé au nord de la 
province de Bandundu (sud-ouest de la RDC). Manzanza a été libéré sans condition, mardi 16 août 

2011 à 7 heures, après avoir passé quatre jours de détention dans un cachot de la police. 
Sa radio a été accusée par M. Jean Lokani, chef d‟antenne de l‟ANR Bolobo de fonctionner sans 
aucun document. 
Source: Journaliste en danger (Kinshasa), Website, 18 août 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-20   [FR]  

Algérie: Le secteur de l'information audiovisuel sera ouvert au privé  

http://fr.allafrica.com/stories/201108180355.html  
Même si l'avant-projet de loi reste vague sur quelques chapitres - Le secteur de l'information 
audiovisuel sera ouvert au privé 

 
L'ouverture du champ audiovisuel à l'initiative privée sera désormais une réalité, dans la prochaine 
loi organique sur l'information, qui sera examinée prochainement devant le Conseil du 
gouvernement, avant son passage devant les deux Chambres du Parlement lors de la session 

d'automne. Il s'agit là, indéniablement, de l'un des points positifs de la nouvelle loi organique de 
l'information, qui intervient dans le sillage des reformes politiques annoncées par le président de la 
république. 

L'avant-projet de loi, dont nous détenons une copie, stipule clairement que l'exercice de l'activité 
d'information et de communication à travers les moyens audiovisuels se fera librement par le biais 
d'établissement publics, des entreprises et organes du secteur public et des établissements ou 
entreprises de droit privé. Cette loi devant permettre l'émergence de nouvelles chaînes 
thématiques de télévision ou de la radio, en réponse à une demande sociale d'ouverture, ne 
comporte pas un conseil supérieur de l'audiovisuel, comme c'est le cas pour la presse écrite. 
Situation ubuesque pour une fin de monopole, alors que cette instance existait auparavant même 

sous l'ère de la chaine unique. Les sept articles qui concernent l'activité d'information et de 
communication audiovisuelles, restent aussi imprécis sur un autre domaine. 
Il s'agit du cahier des charges que le texte d'avant-projet de loi renvoie à la voie réglementaire, 
certainement des textes d'application. Cela étant, l'avant projet du Code de l'information, dans son 
article 47, consacre le caractère de service public de l'exercice de l'information et communication 
par les moyens audiovisuels, dont les formes seront définies par des textes réglementaires. 

L'avant-projet de code de l'information accorde des prérogatives importantes à l'autorité de 

régulation en matière de contrôle des moyens audiovisuels existants ou qui seront créés, puisque 
cette instance aura la charge de définir les fréquences qui seront utilisées par les médias 
audiovisuels. 
C'est cette même autorité qui sera chargée également de délivrer les autorisations d'exploitations 
de fréquences radioélectriques utilisées par la radio et la télévision, qui seront également propriété 
exclusive de l'Etat. L'activité d'information et de communication audiovisuelles est soumise à une 

convention devant être conjointement signés entre l'autorité de régulation des moyens 
d'information et le bénéficiaire, stipule l'article 50, qui précise toutefois, que la présente disposition 
n'est pas applicable aux services audiovisuels relevant du secteur public. 
Source: La Tribune (Alger), 18 août 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-08-20   [FR]  

Burkina Faso: La réception des dossiers a commencé  

http://fr.allafrica.com/stories/201108180026.html  
Dans le communiqué ci-dessous, le ministère de la Communication annonce le lancement de la 
subvention de l'Etat à la presse privée, exercice 2011. 

Le Ministre de la Communication invite les Directeurs d'organes de la presse privée à faire acte de 

candidature pour la subvention de l'Etat au titre de l'exercice 2011. Les dossiers seront 
réceptionnés à la Direction du développement des médias (DDM), les jours et heures ouvrables du 
08 août 2011 au 08 septembre 2011. 
La liste des pièces constitutives du dossier peut être consultée : 
1. Au ministère de la Communication 2. Au Centre de presse Norbert ZONGO 
[...] 
LISTE DES PIECES NECESSAIRES POUR LE DEPOT/ PRESSE AUDIOVISUELLE 

Pièces obligatoires : 
1. Demande 2. Copie de I'arrêté d'exploitation du CSC 3. Grille de programmes attestée par le CSC 
4. Attestation CSC 5. Justificatifs subvention précédente 6. Liste des agents déclarés 7. Déclaration 
sur l'honneur attestant n'avoir pas bénéficié d'une subvention de l'Etat ou de ses démembrements. 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4986
http://fr.allafrica.com/stories/201108180355.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4987
http://fr.allafrica.com/stories/201108180026.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Pièces donnant droit au bonus : 
1. Reçus impôts 2. Reçus CNSS 3. Reçus BBDA 4. Reçus ARCEP 

Source: Le Pays (Ouagadougou), 17 août 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-08-20   [FR]  

RDC: Joseph Kabila a investi les membres du CSAC  

Le président de la RDC Joseph Kabila a investi, vendredi 12 août, par ordonnance présidentielle les 
membres du Conseil supérieur de l‟audiovisuel et Communication (CSAC), l‟autorité de régulation 
des médias congolais. 
L‟ordonnance du président Kabila a été lue, vendredi 19 août, à la télévision publique. Les 
membres du CSAC sont : 
Primo Mukambilwa 

Mme Maguy Mayela Kinkela 
Célestin Luboya Mvidie 
Jean-Chrétien Ekambo 
Octave Kambale Joakali 

François Atufuka Mbunze 
Mme Pétonile Musaka Sala 
Jean-Bosco bahala 

Christophe Ndombi Kamakuluakidiko 
Jean-Pierre Eale 
Luamba Lumasmba 
Thadée Onokoko 
Mme Chantal Kanyimbo 
Godens Banza Tiefolo 
Alain Nkoy Nsasies 

Source: Groupes Médias catholiques de la RD Congo (CECOS-CODICOS-RDCONGO), 20 août 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-23   [FR]  

RDC: Engagement en matière de radio communautaire  

http://hebdo.farmradio.org/2011/08/22/republique-democratique-du-congo-engagement-en-
matiere-de-radio-communautaire-syfia/  

M. Tembo est le fondateur de Radio Kalembera. Il s‟agit d‟une petite station de radio basée à 
Masisi, dans l‟est de la République Démocratique du Congo. La station a une portée d‟environ 40 
kilomètres carrés. 
M. Tembo est dans la cinquantaine. Il a les cheveux gris et une barbe blanche. Il est marié et a 15 
enfants. Il est considéré comme un pionnier de la radio, dans l‟Est de la République Démocratique 

du Congo. Après avoir pris plusieurs cours de communication, il a débuté son aventure 
radiophonique en 1986. Il a aidé à mettre en place les premières stations dans le Nord Kivu. Par 
exemple, il a contribué à la création de Radio Star Goma, qui est ensuite devenue la Radio 
Télévision Nationale du Congo (RTNC). 
Aujourd‟hui, M. Tembo est technicien, formateur et journaliste pour Radio Kalembera. Cette station 
fonctionne avec un équipement de base, bien que nous soyons à l‟ère de la diffusion numérique. 

Mais M. Tembo défend sa station avec passion. Le plus importante pour lui, c‟est que les habitants 
de Masisi comprennent qu‟ils ont le droit d‟être bien informés et divertis. 
Avec peu de ressources et avec l‟aide de sa famille, il apporte des informations importantes aux 
personnes qui ont peu accès aux médias. Un auditeur dit: « Avant l‟installation de cette radio, nous 
ne pouvions capter que les radios étrangères émettant en ondes courtes, ce qui accentuait 
l‟enclavement du territoire. Les informations nous concernaient très peu. Avec Papa Tembo, nous 

sommes informés au rythme de chez nous. » 

Toutefois, certains auditeurs se plaignent de la façon dont la radio est gérée. Une auditrice dit: « Je 
suis une fidèle auditrice de Kalembera FM, mais j‟estime que la station est très mal gérée. Avec le 
papa comme directeur et journaliste, la femme technicienne et animatrice, et les enfants dans 
diverses fonctions, c‟est un peu n‟importe quoi! Il y a peu de professionnalisme. » 
M. Tembo dit qu‟il manque de ressources pour embaucher des professionnels. Il souligne: « Le plus 
important pour moi, c‟est que la population soit bien informée. Mais je ne peux pas m‟engager à 
prendre des risques financiers en recrutant du personnel que je ne pourrais pas payer. » Malgré 

ces difficultés, Kasoki Tembo ne ménage aucun effort pour poursuivre l‟aventure, avec, pourquoi 
pas, des jeunes qu‟il se dit prêt à former pour assurer la relève. 
Source: Syfia, repris par Agro Radio Hebdo, n° 169, 22 août 2011  

 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4989
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4994
http://hebdo.farmradio.org/2011/08/22/republique-democratique-du-congo-engagement-en-matiere-de-radio-communautaire-syfia/
http://hebdo.farmradio.org/2011/08/22/republique-democratique-du-congo-engagement-en-matiere-de-radio-communautaire-syfia/


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

NEWS   FROM :   2011-08-23   [FR]  

RDC: Le CSAC A l’épreuve de sa propre crédibilité et de son efficience 

Le Centre d‟Echanges pour des Reformes Juridiques et Institutionnelles (CERJI) a pris connaissance 
de l‟Ordonnance du Président de la République signée le 12 août 2011 et rendue public le 19 août 
2011 [voir la nouvelle sur TRRAACE postée le 20 août 2011: Joseph Kabila a investi les membres 
du CSAC], nommant quinze (15) membres du Conseil Supérieur de l‟Audiovisuel et de la 

Communication (CSAC), nouvelle instance de régulation des médias instituée par la Constitution. 
A la suite de cette Ordonnance présidentielle, le CERJI exprime sa vivre crainte du fait que la 
majorité des nominés sont soit des politiques engagés soit des courtisans politiques et considère 
que le caractère partisan de ces nommés met dangereusement en péril l‟efficience et la crédibilité 
attendues du CSAC. 
Pendant près de seize (16) mois, le CERJI a mené, sans relâche, un plaidoyer pour l‟amélioration 

de la qualité de la presse, notamment en demandant au Président de la République de désigner 
rapidement les membres du CSAC. 
Tout au long de son plaidoyer, le CERJI a rappelé que les critères de compétence, de probité 
morale et l‟aspect non partisan qui doivent caractériser les animateurs du CSAC constituent le gage 

de son efficacité. 
Dans son communiqué du 09 août 2011, le CERJI a mis en garde contre toutes nominations hâtives 
et fantaisistes, rappelant que lors de sa dernière conférence de presse du 07 juillet 2011, le 

ministre de l‟Information et des Médias confirmait par erreur que toutes les organisations invitées à 
désigner leurs délégués au CSAC l‟avaient déjà fait. 
Source: Centre d'Echanges pour des Reformes Juridiques et Institutionnelles (CERJI, Kinshasa, 
Communiqué daté du 20 août 2011, reçu le 23 août 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-24   [FR]  

Côte d'Ivoire: Radios confessionnelles, Les annonces publicitaires 
désormais légalisées  

http://news.abidjan.net/h/408502.html  

Le président de la Haute autorité de la communication audiovisuelle (Haca), a reçu ce lundi 22 
août, les responsables des radios confessionnelles à qui, il a annoncé que la diffusion des annonces 
publicitaires est désormais autorisée sur les ondes de leurs médias. Ibrahim Sy Savané, a précisé 
que cette décision s‟inscrit dans la nouvelle philosophie de travail que la Haca veut entretenir avec 

les radios confessionnelles. Le président de la Haute autorité a souhaité que la levée de cette 
interdiction permette à ces structures de bénéficier elles aussi, des retombées financières liées aux 
activités publicitaires et résolve un tant soit peu, les difficultés économiques auxquelles elles sont 

confrontées. « La religion joue un rôle prépondérant dans la réconciliation nationale. C‟est pourquoi 
il faut envisager sans ambages, l‟établissement d‟un système régi par des lois », a précisé le patron 
de l‟organe de régulation de l‟espace audio visuel ivoirien. Au nom des dirigeants des radios 
confessionnelles, le directeur de la radio Fréquence Vie, Dieudonné N‟gumbi a félicité le président 
de la Haca pour cette contribution importante au développement de leurs entreprises. Par ailleurs, 
Ibrahim Sy Savané, a mis en garde les chaines de télévisions illégales qui diffusent leurs 

programmes via Internet. Il a donné des conseils précis sur les dangers que peuvent entraîner ce 
genre de publicité non légalisée. « Je crois à la régulation mais encore plus à l‟autorégulation », a-
t-il précisé, avant d‟indiquer que toutes ces dispositions visent à emmener les différents acteurs de 
la communication à prendre conscience de leur responsabilité en attendant la libéralisation 
effective de l‟audiovisuel en Côte d‟Ivoire. 
Source: Le Démocrate (Abidjan), 24 aout 2011, repris sur Abidjan.Net; information transmise à 
TRRAACE par Serge Adam‟s Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2011-08-24   [FR]  

Mauritanie: 5 radios et 5 télévisions privées autorisées avant fin 2011  
http://www.rnw.nl/afrique/bulletin/mauritanie-5-radios-et-5-t%C3%A9l%C3%A9visions-priv%C3%A9es-autoris%C3%A9es-avant-fin-2011  
Le gouvernement mauritanien va autoriser la création avant fin 2011 de cinq radios et cinq 
télévisions privées dans le cadre de la libéralisation de l'audiovisuel, a annoncé mardi le ministre 
mauritanien de la Communication. 

"Ces radios et télévisions privées débuteront" leurs émissions "avant fin 2011, au terme du 
processus de lancement de l'appel à manifestation d'intérêt aujourd'hui ouvert", a déclaré le 
ministre Hamdy Ould Mahjoub. 
Il a affirmé que les autorisations pour les radios et télévisions associatives (communautaires) 
auront lieu "dans une phase future", sans donner de date précise, mettant en garde contre "toutes 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4995
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4998
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4998
http://news.abidjan.net/h/408502.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=4999
http://www.rnw.nl/afrique/bulletin/mauritanie-5-radios-et-5-t%C3%A9l%C3%A9visions-priv%C3%A9es-autoris%C3%A9es-avant-fin-2011


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

les déviations qui pourraient avoir lieu". 
Le ministre s'exprimait au cours d'une cérémonie officielle de "validation de prototypes de cahiers 

de charges" pour les opérateurs de télévisions et de radios publiques, privées et associatives. 
"Cette ouverture (de l'audiovisuel) ne signifiera pas s'installer dans l'anarchie. Elle doit surtout se 
faire sur des bases déterminées qui procèdent de nos réalités politiques et économiques", a-t-il 
précisé. 
Le ministre a en outre indiqué que les radios et télévisions d'Etat seront transformées en "services 
publics" et qu'une "société nationale de télédiffusion" serait créée pour mettre les opérateurs privés 

et publics dans les mêmes conditions de diffusion. 
Les radios et télévisions privées sont actuellement quasi-inexistantes en Mauritanie, qui a deux 
chaînes publiques de télévision, dont une satellitaire, et deux petites télévisions privées autorisées 
à diffuser uniquement sur Internet. 
Le pays compte aussi deux radios publiques. Des radios privées diffusent sur Internet mais sans 
autorisation formelle. 
Source: Radio Nederland Wereldomroep, 23 août 2011; information transmise à TRRAACE par 

Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel, Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [FR]  

Côte d\'Ivoire: Le directeur de la radio Prestige FM, Radio Gôgnoa 

débarqué  

Gnébéhi Sahié Alain alias Alain Dexter n‟est plus le directeur de "Prestige FM, Radio Gôgnoa". 
L‟information est tombée le lundi 22 août 2011. Il est remplacé à ce poste par Mme Soussouma 
née Kakou Boniking Raïssa, précédemment animatrice au sein de ladite station. [...] 
Alain Dexter a été nommé à la tête de cette radio en 1999 par le maire de l'époque.  

Source : d'après Soir Info (Abidjan), 25 Août 2011; information transmise à TRRAACE par Serge 
Adam‟s Diakité (journaliste à radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [FR]  

Côte d'Ivoire: Deux journalistes ivoiriens aux Etats-Unis  

http://news.abidjan.net/h/408581.html  
Deux journalistes ivoiriens aux Etats-Unis dans le cadre du Programme de Visiteurs Internationaux 
sur le thème : “Journalisme de radiodiffusion et les nouveaux média électroniques” 

 
L‟Ambassade des Etats-Unis a le plaisir d‟annoncer que messieurs Bamba Karamoko et Ignace 
Kacou ont été invités à participer au Programme de Visiteurs Internationaux (International Visitor 

Leadership Program) sur le thème: “Journalisme de radiodiffusion et les nouveaux média 
électroniques.” 
Les participants débattront du rôle des médias dans la promotion de la démocratie, de la liberté de 
la presse ainsi que de la responsabilité et de l‟éthique dans la pratique du journalisme. Ils visiteront 
Washington, D.C. ; San Diego en Californie ; Louisville dans le Kentucky et Cincinnati dans l‟état 
d‟Ohio. 

Monsieur Ignace Kacou est un journaliste professionnel qui a obtenu le prix du Meilleur Journaliste 
Radio en 2009 pour son reportage sur le retour des personnes déplacées à Bangolo à l‟ouest de la 
Côte d‟Ivoire. Ce prix lui a été décerné par l‟Union Nationale des Journalistes de Côte d‟Ivoire 
(UNJCI). 
Monsieur Bamba Karamoko est le président de l‟Union des Radio de Proximité de Côte d‟Ivoire et 
directeur de la Radio Djely FM, une radio de proximité située à Mankono dans le nord de la Côte 
d‟Ivoire. 

Le Programme des Visiteurs Internationaux a été conçu pour accroître la compréhension mutuelle 

par la communication aux niveaux personnel et professionnel. Les participants sont des leaders 
étrangers, établis ou potentiels, issus des gouvernements, du monde politique, des médias, de 
l'éducation, de l'économie, de la prévention de la toxicomanie et de la criminalité, des sciences, de 
l'environnement, du travail, des droits de l'homme, des droits de la femme, de la gestion 
artistique, ainsi que plusieurs autres domaines. 
Ils sont choisis par les ambassades américaines à l'étranger pour visiter les États-Unis où ils auront 

l'occasion de rencontrer et de s'entretenir avec leurs homologues professionnels. Au cours de leurs 
programmes, qui durent en général deux à trois semaines, les Visiteurs Internationaux ont la 
possibilité de se faire une expérience personnelle des États-Unis. [...] 
Source: Ambassade des Etats-Unis (Abidjan), Communiqué du 24 août 2011 repris par 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5000
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5000
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5001
http://news.abidjan.net/h/408581.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Abdijan.net; information transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-
en-Ciel, Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2011-08-25   [FR]  

Cote d'Ivoire: Yamoussoukro - Les animateurs de radio formés sur les 
Violences basées sur le genre  

http://fr.allafrica.com/stories/201108220852.html  
Amener les journalistes et animateurs de radios de proximité sur les notions de violences basées 
sur le genre (VBG). Tel est l'objectif du séminaire de formation organisé récemment, à leur 
intention à Yamoussoukro, par Search For Common Ground (SFCG). Ceux-ci sont venus des villes 
d'Abidjan, de Soubré et de Bouaké, pour se faire instruire durant trois jours. 

Selon la coordonnatrice du studio d'Abidjan, Mlle Stéphanie Tohibo, il s'agit d'outiller au mieux ces 
hommes et femmes de médias dans la conception et la conduite des émissions, sans oublier la 
sensibilisation de ces derniers sur les droits des victimes de VBG et sur les soutiens juridiques qui 
s'imposent en la matière. 
Au cours de cette formation, M. Adrien Sindayigaya, le formateur, a partagé avec ses camardes les 

expériences vécues au Burundi, pay pays qui a souffert d'une longue crise comme la Côte d'Ivoire. 

Avant Yamoussoukro, des ateliers similaires se sont tenus à Man, Duékoué et Danané. 
Source: Fratmat.info (Abidjan), 20 août 2011; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2011-08-25   [FR]  

Gambie: Levée de l'interdiction d'antenne imposée à un ecclésiastique 

islamique  

http://www.ifex.org/the_gambia/2011/08/22/fofanah_radio_ban_lifted/fr/  
Le sermon hebdomadaire de Bakawsu Fofanah, ecclésiastique islamique célèbre, passera de 
nouveau sur les antennes de la Gambia Radio and Télévision Services (GRTS) prochainement. Le 

président Yahya Jammeh, qui est également ministre des Affaires religieuses, a levé l'interdiction 
imposée à l'ecclésiastique il y a un an. 
"Son Excellence a approuvé votre demande et il vous est permis par la présente de reprendre 
[votre programme islamique]", aurait affirmé un reportage dans l'édition du 17 août 2011 du 
journal privé "The Daily News". 
Selon le journal, l'interdiction a été levée le 7 juin 2011. Fofanah a fait l'objet de plusieurs 

interdictions, suite à des différends avec le Conseil Gambien Islamique Suprême (SIC) à propos des 

dates pour la célébration de deux fêtes musulmanes importantes dans le pays. 
Le président Jammeh, qui a toujours douté de la religiosité de Fofanah, aurait dit à un moment 
"même la chaussure que je porte est plus proche d'Allah que toi." 
Peu après l'imposition de l'interdiction d'antenne, il lui a également été interdit de participer à toute 
activité religieuse pour avoir lancé des critiques à l'endroit du SIC. Avec la bénédiction du président 
Jammeh, le SIC a imposé l'interdiction, qui a compris une interdiction à son école islamique. Le 13 
octobre 2010, l'interdiction imposée à Fofanah a été levée et le président Jammeh lui a adressé un 

avertissement sévère. 
"Je suis heureux de la décision du Conseil islamique et du président Jammeh", a confié Fofanah au 
journal. 
Toutefois, on ne peut pas donner avec certitude la date à laquelle il reprendra le programme. 
Source: Fondation pour les Médias en Afrique de l‟Ouest (Accra), repris par IFEX 22 août 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-08-26   [FR]  

Côte d'Ivoire: Asec Mimosas, La fréquence radio 96.6 FM accordée  

http://news.abidjan.net/h/408648.html  
Introduite depuis le 19 juin 2007, après un premier échec en 1992, la demande d‟attribution de 
fréquence pour la radio jaune et noire a (enfin) été acceptée. C‟est la bonne nouvelle livrée, hier 

après-midi, au siège de la Haute autorité de la communication audiovisuelle (HACA) par Ibrahim Sy 
Savané au PCA de l‟Asec, Me Roger Ouégnin. « Nous sommes heureux de vous annoncer que vous 
disposez de votre radio. La perspicacité du dossier a convaincu. La fréquence disponible, 96.6 FM, 
a donc été attribuée à l‟Asec mimosas », a-t-il annoncé. Avant de souhaiter que « l‟Asec prenne 
des stagiaires afin de stabiliser notre jeunesse… ». Pour sa part, le patron du club jaune et noir n‟a 
pas caché sa joie, son émotion mais aussi son soulagement. « De jeunes ingénieurs de sons 

ivoiriens arrivent d‟Europe. Les 150 employés du club travaillent. Ils attendaient ça. L‟Asec, c‟est 
leur vie. Ils sont plus heureux que moi…», s‟est-il enthousiasmé. Quant au DG de l‟Asec, Benoît 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5004
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5004
http://fr.allafrica.com/stories/201108220852.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5007
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5007
http://www.ifex.org/the_gambia/2011/08/22/fofanah_radio_ban_lifted/fr/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5010
http://news.abidjan.net/h/408648.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

You, il a annoncé que la radio émettra avant la fin de l‟année après un investissement qui frôle les 
50 millions de francs Cfa (avec un matériel de 40 millions). Rappelons que la radio est baptisée « 

jaune – noir ». 
Source: Nord-Sud (Abidjan), cité par Abidjan.net, 25 août 2011; information transmise à TRRAACE 
par Serge Adam's Diakité (journliaste à Radio Arc-en-ciel, Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2011-08-28   [FR]  

RDC: Professionnels des médias - La grande marche de colère confirmée  

http://fr.allafrica.com/stories/201108251488.html  
Faiseurs de rois, ils sont souvent méprisés par ceux-là mêmes qui les ont utilisés comme tremplins. 
Voilà pourquoi ils ont décidé d'aller exprimer leur indignation aux honorables députés. 
En effet, un élu du peuple a dépassé les bornes en assommant une journaliste avec des insanités 

abominables. A coup sûr que c'est toute la corporation qui a été déshonorée. Même les partis 
politiques ne sont pas en reste, leurs milices s'en prennent aux femmes et hommes des médias 
sans raisons plausibles. 
C'est pour cela que dans un communiqué de presse daté d'hier 24 août, l'Union nationale de la 

presse du Congo (UNPC), l'ONG Journaliste en danger (JED), l'Observatoire des médias du Congo 
(OMEC), l'Association nationale des éditeurs de la presse du Congo (ANECO), annoncent qu'ils 
organisent une grande marche des professionnels des médias demain vendredi le 26 août 2011. 

A cette occasion, ils invitent tous les journalistes, hommes et femmes des médias, ainsi que les 
étudiants en journalisme, à prendre part à la grande marche de colère contre les insultes et 
menaces proférées contre des journalistes par un député national. 
Le communiqué précise que le point de rencontre est fixé au croisement des avenues des Huileries 
et Colonel Ebeya. Tout le monde doit être là avant 12 heures, l'heure fixée pour le départ. La 
marche s'ébranlera jusqu'au Palais du peuple, point de chute de la manifestation. 
Source: Le Potentiel (Kinshasa), 25 août 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-09-01   [FR]  

Centrafrique: Une radio communautaire et un cyber centre électrifiés à 
l’huile de Jatropha  

Le projet HVP (Huile Végétale Pure) du volet énergie de l‟action « Démocratie sur les ondes » est 
un projet expérimental, financé par l‟Union Européenne et coordonné par Rfi, qui a pour objectif 

d‟étudier des solutions locales innovantes qui permettraient aux radios communautaires et 
structures de communication de bénéficier d‟une énergie plus fiable et moins coûteuse » 
Radio Béoko et le Centre ADEN de Bambari fonctionnent grâce à l‟Huile Végétale Pure Jatropha ! 

La mission d‟installation des équipements HVP s‟est déroulée début juin 2011. Elle a été 
coordonnée par Guénael LAUNAY de Rfi, avec l‟appui technique de Roger LOOZEN de l‟ONG 
Codeart. 
- 1 générateur HVP de 6kva a été installé à Radio Béoko 
- 1 générateur HVP¨de 6 kva a été installé au Centre Aden 
- 1 presse et ses outils ont été installés à l‟association RUTH 

- Des formations à l‟exploitation et la maintenance des équipements ont été réalisées auprès des 
bénéficiaires 
Radio Béoko et le Centre ADEN ont depuis le début de leurs activités beaucoup de difficultés à 
financer leurs ressources énergétiques car à Bambari, il n‟y a pas de réseau électrique. La radio 
locale et le cyber centre étaient donc obligés de démarrer chaque jour leur ancien générateur 
électrique avec du gasoil, dont le prix varie entre 800 CFA/litre et 1 200 CFA/litre en temps de 
pénurie.  

Grâce à la presse apportée par le projet, l‟association Ruth propose maintenant de leur vendre le 

litre d‟huile de Jatropha à 450 CFA. Une étude économique organisée dans le cadre du projet a 
déterminé un prix d‟achat des graines convenable pour les récoltants et un prix de vente de l‟huile 
combustible qui permette de rémunérer les activités de collecte et de pressage tout en restant plus 
attractif que le gasoil pour les utilisateurs des générateurs HVP. 
Les avantages du Jatropha : protection du sol contre l‟érosion, haies vives contre la divagation des 
animaux car toxiques, pas de concurrence avec les plantes alimentaires, peu exigeant au niveau 

des sols et des besoins en eau. 
Source: Rfi Formation Internationale, Communiqué, 31 août 2011  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5017
http://fr.allafrica.com/stories/201108251488.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5020
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5020


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

ALERT   FROM :   2011-09-03   [FR]  

RDC: Tension pré-électorale : quatre journalistes victimes des violences 
policières lors d’une manifestation 

http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=998  

Tension pré-électorale : quatre journalistes victimes des violences policières lors d‟une 

manifestation de l‟opposition 
 
Journaliste en danger (JED) s‟inquiète profondément des violences physiques dont ont été l‟objet, 
jeudi 1er septembre 2011, John Bompengo , Daudet Nzumbu, Papy Mulala et Bienvenu Kabamba, 
respectivement journaliste à Radio Okapi (radio onusienne), et caméramen à CCTV (Canal Congo 
Télévision), à CKTV (Canal Kin Télévision) et CNTV (Canal Numérique Télévision), chaînes de 
télévision privées proches de l‟opposition, émettant à Kinshasa, capitale de la RDC, lors de la 

manifestation organisée par l‟UDPS (Union pour la Démocratie et le Progrès Social, parti de 
l‟opposition). 
Selon les recoupements effectués par JED, ces professionnels des médias ont été agressés et 
passés à tabac par des éléments de la police nationale congolaise et par des individus en tenue 

civile qui tentaient une contre manifestation. Leurs matériels de travail, notamment des caméras et 
des bandes cassettes, ont été confisqués. Ces professionnels des médias étaient pris à partie au 

moment où ils effectuaient leurs reportages sur la marche de protestation des militants de l‟UDPS 
réclamant à la Commission Electorale Nationale Indépendante (CENI) la transparence dans la 
gestion du fichier électoral. [...] 
Texte complet et source: Journaliste en Danger (Kinshasa), site, 2 sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-04   [FR]  

Côte d'Ivoire: Le matériel informatique de la radio de Tiassalé emporté 
dans un cambriolage  

http://news.abidjan.net/h/408572.html  

Le matériel informatique de la radio de Tiassalé a été emporté dans une opération de cambriolage 
perpétrée dans la nuit du 16 au 17 août. 
Selon des témoins, les quidams auraient eu accès aux locaux de la radio locale par une ouverture 
destinée à un climatiseur avant de faire main basse sur les ordinateurs de la salle de diffusion et de 
la salle de montage, non sans avoir fracassé la porte du directeur des programmes. 

Ce cambriolage met en chômage les agents de cette radio au centre d‟une guéguerre entre la 
mairie et le conseil général pour son contrôle, indique-t-on. 

Source: AIP (Agence Ivoirienne de Presse, Abidjan), repris par Abidjan.net, 24 août 2011; 
information transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel, 
ABidjan)  

 
NEWS   FROM :   2011-09-06   [FR]  

RDC: Selection des radios bénéficiaires Informorac – Bandundu  

Suite à une mission de sondage de besoin effectuée du 22 mai au 4 juin 2011, l‟organisation 
néerlandaise Free Press Unlimited (l‟ancien RNTC) a fait le choix de 9 radios de proximité qui vont 
bénéficié du programme Informorac dans la province de Bandundu en République Démocratique du 
Congo. Il s‟agit de Radio Nsemo (Idiofa), Radio Bangu et Bandundu FM (Bandundu), Radio Ntemo 
(Popokabaka), Radio Kimvuka na Lutondo (Kenge), Radio Tomisa et RCMI (Kikwit), Radio Lumière 

(Bulungu) et Radio Madimba (Gungu).  
Ces 9 radios vont bénéficier des formations in situ et un aide en équipement. L‟Initiative de 
Formation Mobile des Radios Communautaire (Informorac) est déjà implantée dans 8 autres pays 

en Afrique. Dans la province de Bandundu le projet sera mis en oeuvre en collaboration avec 
l‟Union des Radios de proximité de Bandundu (URPB). 
Sources : Free Press Unlimited, Leon van den Boogerd, 06 sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-06   [FR]  

Burkina Faso: Rentrée radiophonique de Radio Salaki  

Après un mois de vacances, le personnel de Radio Salaki a repris service ce lundi 5 septembre; 
cette reprise a été préparée par un atelier d‟évaluation et de planification . Durant les congés, 

Radio Salaki assurait un service minimum. A l‟exception de la rubrique des avis et communiqués, il 
n‟y avait ni émission ni animation. Seul le logiciel d‟automation radio enchaînait les musiques. C‟est 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5022
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5022
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=998
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5025
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5025
http://news.abidjan.net/h/408572.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5026
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5027


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

dans la nuit du 4 au 5 septembre à 0h que la voix des animateurs s‟est faite de nouveau entendre. 
La radio, qui, en temps normal suspend ses émissions à minuit a tenu à marquer sa rentrée par 

une veillée radiophonique. L‟évènement a été marqué par le discours de M. Camille Sawadogo, 
Directeur de radio Salaki et la présentation du programme et stratégies de chaque secteur de la 
radio par les responsables de secteurs. Ensuite, les deux vedettes de la radio, Louis Diarra et Paul 
Kaboré, ont tenu les auditeurs en haleine jusqu‟à 3 h du matin. Malgré l‟heure tardive, le téléphone 
était saturé d‟appels. Les auditeurs tenaient à exprimer leur joie pour le retour des animateurs et 
exprimer leur souffrance durant l‟absence du personnel sur les ondes. Ce système de vacances 

pour tout le personnel n‟est certes pas apprécié par les auditeurs. Mais il permet chaque année 
d‟aiguiser l‟appétit des auditeurs pour la radio, de tester leur attachement à la radio et de donner 
un nouveau souffle au programme. 
Source : CEMECA (Dedougou), 5 sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-07   [FR]  

Algérie: L'Algérie réfléchit à la privatisation des médias audiovisuels  

http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/fr/features/awi/newsbriefs/general/2011/09/06/newsbrief-05  

La nouvelle session du Parlement algérien évoquera l'ouverture partielle du secteur audiovisuel aux 
diffuseurs privés, rapporte El Watan le lundi 5 septembre. "Pour la première fois, nous aurons une 
législation traitant de l'ouverture des médias audiovisuels", a déclaré dimanche le Premier Ministre 
algérien Ahmed Ouyahia, notant que la révision du code de l'information qui a été proposée ne 

contient également pas de restrictions imposées sur la liberté de la presse. 
Source: Magharebia, 6 sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-08   [FR]  

Guinée: Des Radios Privées fermées pour non-paiement des redevances 

annuelles  
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum////guinea-conakry-des-radios-privees-fermees-pour-non-paiement-des-redevances-annuelles/  
L'ARPT, l'Autorité de Régulation des Postes et Télécommunications a procédé hier lundi au retrait 
des ressources fréquentielles de quelques radios privées comme la Nostalgie, Diggi FM et Gangan 
FM. C'est pour non-paiement des redevances que ces radios doivent à l'ARPT pour les deux 
dernières années. Mais l'ARPT exige des patrons de ces radios le paiement de l'année 2010 et 2011 
seulement. Ce que certaines radios s'obstinent et sollicite l'intervention du Gouvernement. 

Ce mardi le PM Mohamed Said FOFANA a reçu l'URTELGUI, l'Union des Radios et Télévisions Libres 
de Guinée, à la primature pour une discussion afin de tomber d'accord. L'URTELGUI, par la voix de 
son président, Aboubacar Yacine DIALLO, demande au PM de renoncer aux arriérés de 2010 et de 
réduire celles de 2011. Le Premier Ministre Said FOFANA répond en affirmant que "toutes les 
redevances seront payées et les autres doléances sont à voir" Et le Directeur Général de l'ARPT 
Moustapha Mamy DIABY reste ferme sur ces idées. "Toutes les redevances que les radios doivent à 

l'Etat vont être payées même si c'est sur la base de l'échiquier. Nous sommes ouverts à tout 
dialogue et à toute négociation. Les radios communautaires doivent payées 20 millions de FG et les 
radios commerciales 25 millions de FG. Il y a certaines radios comme Djigui FM qui commence à se 
manifester et nous soutenons toutes discussions franches. Mais les redevances seront payées" 
affirme le patron de l'ARPT. A noter que hier lundi des radios comme Djigui et Nostalgie n'ont pas 
pû émettre et même ce mardi matin mais les discussions sont en cours entre ARPT et Radios 
privées de Guinée. 

Source: aminata.com (Conakry), 6 sept. 2011; repris par fesmedia.org 7 sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-08   [FR]  

Remise de matériel à des radios communautaires, vendredi  

http://fr.allafrica.com/stories/201109071168.html  
L'Institut Panos Afrique de l'Ouest (IPAO) organise, vendredi à Dakar, une cérémonie de remise de 
matériel à six radios communautaires des régions de Saint-Louis et Matam (nord). 
La cérémonie se tiendra dans les locaux de l'IPAO (rue Calmette, à côté de l'immeuble Kébé), à 11 
heures, indique un communiqué."La remise de ce matériel entre dans le cadre de la stratégie de 
renforcement des capacités techniques des radios" bénéficiaires, selon le texte. 
Ce matériel doit les aider à "favoriser une plus grande participation des populations au débat sur la 

gestion des ressources publiques au niveau des collectivités locales". 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 7 sept. 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
  

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5028
http://www.magharebia.com/cocoon/awi/xhtml1/fr/features/awi/newsbriefs/general/2011/09/06/newsbrief-05
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5029
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5029
http://fesmedia.org/african-media-news/detail/datum/guinea-conakry-des-radios-privees-fermees-pour-non-paiement-des-redevances-annuelles/
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5030
http://fr.allafrica.com/stories/201109071168.html


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

NEWS   FROM :   2011-09-08   [FR]  

Sénégal: Incendie - Les studios de Manooré Fm calcinés  

http://fr.allafrica.com/stories/201109020888.html  
Hier [1 septembre 2011], les habitants de l'immeuble qui abrite la radio Manoré Fm à la Sicap 
Liberté ont été réveillés par les flammes. En effet, la station a subi un incendie qui a causé de 
nombreux dégâts matériels, sans perte en vie humaine. Le voisinage a aussi subi certains 

dommages, alors que l'origine de l'incendie n'a pas encore été déterminé. 
Le lendemain de la Korité n'a pas été des meilleurs pour les travailleurs de la radio Manoré Fm. En 
effet, Manoré a été attaqué par les flammes hier matin alors qu'aucun des travailleurs n'était 
encore sur place. 
Selon la directrice générale, Maguette Dieng, la radio a subi de nombreux dégâts, notamment au 
niveau des studios et salle d'enregistrement où toutes les machines ont été la proie des flammes. 

Ainsi, elle déclare : « Presque tous les matériels ont été calcinés. Pour l'instant, on n'a pas encore 
eu recours à un expert pour estimer les pertes, mais ce sont des matériels qui ont coûté des 
centaines de millions». 
Maguette Dieng se dit aussi être désolée pour la trentaine de travailleurs qui se retrouve ainsi sans 

leur gagne-pain. En outre, le voisinage immédiat n'a pas été épargné. En effet, quatre des voisins 
de la radio ont été affectés par la fumée et ont dû être évacués à l'hôpital. 
Parmi eux, deux dames d'une trentaine d'années, une autre âgée de 93 ans et Louis Gomis un 

ancien député à l'Assemblée nationale, présenté dans un journal d'hier comme n'ayant pas pu 
poursuivre son pèlerinage en France d'où il a été rapatrié à Dakar pour cause de maladie. 
Pape Guèye, le mari d'une des victimes, qui s'est fait le porte-parole des personnes affectées 
déclare : « la radio ne s'est pas encore prononcée par rapport à notre situation, mais toutes les 
factures des structures hospitalières et des soins reçus sont là. Dès que la situation sera décantée 
nous les présenterons à la directrice pour qu'elle paye ». 
Quant à la directrice générale Maguette Dieng, elle dit n'avoir encore pris aucune mesure. Elle 

déclare : « En attendant le rapport de la Police, nous allons convoquer dès demain une réunion 
d'urgence pour en discuter». Elle lance aussi un appel à la solidarité. 
Source: Le Soleil (Dakar), 2 Sept. 2011; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2011-09-10   [FR]  

Centrafrique: Bayanga, objectif radio  

http://atelier.rfi.fr/profiles/blogs/bayanga-objectif-radio?xg_source=msg_mes_network  
La séquence "Média du monde" de l'Atelier des Médias (la Web-émission de Rfi) est en Centrafrique 
cette semaine dans la région de Bayanga, à 550 km de la capitale Bangui (deux jours de voiture 
pour donner une idée). Une zone enclavée, sans électricité, sans relais téléphonique où Guillaume 
Thibaut est parti pour suivre la mise en place d‟une radio communautaire et en particulier le travail 

de Guénaël Launay du service de la formation internationale de rfi. Des collègues qui depuis 15 ans 
ont mis en place ou sont venus en appui à des dizaines de radios communautaires, locales, grâce 
généralement à des financements de bailleurs internationaux comme l‟Union Européenne dans le 
cas de Bayanga. 
A quoi cela peut bien servir de déployer une radio locale à l'heure du téléphone mobile et 
d'internet? Cela peut sembler anachronique mais malgré les immenses avancées technologiques 

des 20 dernières années, les ondes radio ont encore de l'avenir et particulièrement dans les zones 
très enclavées. Depuis plus de 15 ans, nos collègues de la formation internationale, à travers leur 
projet Planète Radio, se sont spécialisés dans la création, le développement et le soutien de radios 
locales. Guillaume Thibault a suivi Guénaël Launay dans la première phase de mise en place d'une 
radio communautaire.  
Vous pouvez écouter son reportage en ligne.  

Source: Atelier des Médias, 09 sept. 2011  

 
NEWS   FROM :   2011-09-10   [FR]  

Sénégal/Afrique de l'Ouest: La WADR reçoit à Washington son prix 
KNIGHT-Batten 2011  
http://wadr.org/fr/site/news_fr/1921/La-WADR-re%C3%A7oit-%C3%A0-Washington-son-prix-KNIGHT-Batten-2011.htm  

La West Africa Democracy Radio (WADR), radio basée à Dakar diffusant sur l'Afrique de l‟Ouest, a 
reçu mercredi 7 Septembre à Washington le Prix Knight-Batten 2011 pour les innovations dans le 
journalisme lors d'une cérémonie au Newseum de Washington la capitale fédérale américaine. La 
WADR partage ce prix avec son partenaire de longue date, Sourcefabric, une ONG tchèque, qui a 
conçu et construit le siteweb de la radio. [...] 

http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5031
http://fr.allafrica.com/stories/201109020888.html
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5034
http://atelier.rfi.fr/profiles/blogs/bayanga-objectif-radio?xg_source=msg_mes_network
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5035
http://www.mediafrica.net/Admin/News_AddMod.php?Id=5035
http://wadr.org/fr/site/news_fr/1921/La-WADR-re%C3%A7oit-%C3%A0-Washington-son-prix-KNIGHT-Batten-2011.htm


TRRAACE – E-BULLETIN 145  

© Mediafrica.Net 2011  10/09/2011 

Texte complet et source: WADR (Dakar), Website, 8 sept. 2011 ; information signalée à TRRAACE 
par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 

 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemeca-cemeca.org  

 

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 

mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemeca-cemeca.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

